Yhteydenottosuunnitelma osana markkinointiviestintää : case OVIVO Finland Oy
Laasonen, Saana (2012)
Laasonen, Saana
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112917187
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Suomessa toimivalle OVIVO Finland Oy:lle. OVIVO Finland Oy:llä on Turussa ja Espoossa konttorit. Tämä opinnäytetyö on tehty Turun konttorille. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yrityksessä tällä hetkellä käytössä olevat markkinointiviestintäkeinot sekä löytää niitä tehostavia toimenpiteitä. Näiden pohjalta tavoitteena oli myös luoda yritykselle b-to-b yhteydenottosuunnitelma, jota yritys tulisi käyttämään lähitulevaisuudessa uusasiakashankinnassa.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa tutustutaan yritysmarkkinointiin ja sen eri kilpailumuotoihin. B-to-b -markkinointiviestintään, palvelujen markkinointiin sekä yritysmarkkinoihin. Toisessa luvussa keskitytään b-to-b markkinointiviestinnän prosessiin, markkinointiviestintäkeinojen valintaan sekä ostoprosessin eri vaiheisiin vaikuttaviin viestintämuotoihin. Kolmannessa teoriakappaleessa käsitellään b-to-b –markkinointiviestinnän eri kilpailukeinoja.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluina OVIVO Finland Oy Turun toimipisteen seitsemälle avainhenkilölle. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina huhtikuussa 2012. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä markkinointiviestinnän keinoja yritys käyttää tällä hetkellä sekä mihin tarkoitukseen niitä käytetään. Haastatteluiden avulla selvitettiin myös avainhenkilöiden mielipiteitä sekä mahdollisia parannusehdotuksia käytettyihin markkinointiviestinnän keinoihin.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että OVIVO Finland Oy käyttää monipuolisesti markkinointiviestinnän eri keinoja sekä käyttää niitä niille tarkoitettujen asioiden tavoittelemiseen. Parannusehdotuksista nousivat esille hakusanojen merkitys sekä listautuminen niiden perusteella Internetissä. Paremmalla yritysnäkyvyydellä Internetissä taataan kohderyhmän parempi yritys- ja tuotetunnettavuus. Lisäksi korostettiin henkilökohtaisten asiakasyhteydenottojen määrää. Työyhteisön me-hengen luomisessa ja ylläpitämisessä koettiin myös olevan parantamisen varaa kuin myös globaalisen OVIVOn yhteistyötoiminnassakin.
Opinnäytetyön ensimmäisessä luvussa tutustutaan yritysmarkkinointiin ja sen eri kilpailumuotoihin. B-to-b -markkinointiviestintään, palvelujen markkinointiin sekä yritysmarkkinoihin. Toisessa luvussa keskitytään b-to-b markkinointiviestinnän prosessiin, markkinointiviestintäkeinojen valintaan sekä ostoprosessin eri vaiheisiin vaikuttaviin viestintämuotoihin. Kolmannessa teoriakappaleessa käsitellään b-to-b –markkinointiviestinnän eri kilpailukeinoja.
Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluina OVIVO Finland Oy Turun toimipisteen seitsemälle avainhenkilölle. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina huhtikuussa 2012. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä markkinointiviestinnän keinoja yritys käyttää tällä hetkellä sekä mihin tarkoitukseen niitä käytetään. Haastatteluiden avulla selvitettiin myös avainhenkilöiden mielipiteitä sekä mahdollisia parannusehdotuksia käytettyihin markkinointiviestinnän keinoihin.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että OVIVO Finland Oy käyttää monipuolisesti markkinointiviestinnän eri keinoja sekä käyttää niitä niille tarkoitettujen asioiden tavoittelemiseen. Parannusehdotuksista nousivat esille hakusanojen merkitys sekä listautuminen niiden perusteella Internetissä. Paremmalla yritysnäkyvyydellä Internetissä taataan kohderyhmän parempi yritys- ja tuotetunnettavuus. Lisäksi korostettiin henkilökohtaisten asiakasyhteydenottojen määrää. Työyhteisön me-hengen luomisessa ja ylläpitämisessä koettiin myös olevan parantamisen varaa kuin myös globaalisen OVIVOn yhteistyötoiminnassakin.