"He ovat ihmisiä siinä missä muutkin" : Suvaitsevaisuuden edistämistä Kauppis-Heikin koulun toimintapäivässä
Partanen, Mika; Rönkkö, Mia (2009)
Partanen, Mika
Rönkkö, Mia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266191
Tiivistelmä
Toiminnallisena opinnäytetyönä toteutettiin toimintapäivä Iisalmessa Kauppis-Heikin koulussa vuosiluokille 7–9. Tarkoituksena oli edistää Kauppis-Heikin koulun oppilaiden suvaitsevaisuutta toiminnallisilla harjoitteilla ja tiedon lisäämisellä eri kulttuureista. Kauppis-Heikin koulussa opiskelee ja työskentelee ulkomaalaistaustaisia henkilöitä. Koulu on mukana myös monikulttuurisuustaitojen kehittämishankkeessa sekä KiVa-koulu-projektissa. Kyseisen toiminnan järjestämiseen oli siis selkeät lähtö-kohdat. Koulun monikulttuurisuustaitojen kehittämissuunnitelman ja KiVa-koulu-projektin materiaalin perusteella toimintapäivä suunniteltiin syksyllä 2008 ja toteutettiin 5.1.2009 Kauppis-Heikin koulussa.
Lähdekirjallisuuteen vedoten totesimme suvaitsevaisuuden edellyttävän empatian taitoa ja kokemista. Empatian herättämisessä käytettiin toimintapäivässä draamakasvatuksen keinoja. Draamaa käyttäen oppilaille annettiin mahdollisuus eläytyä toisen asemaan sekä tuntea empatiaa.
Toimintapäivään osallistui kaikki yläkoulun 213 oppilasta sekä kymmenen opettajaa. Toimintapäivän jälkeen kerätyn palautteen perusteella reilu puolet oppilaista koki tiedon ulkomaalaisista lisääntyneen ja neljäsosa ilmoitti, että toimintapäivä muutti suhtautumista ulkomaalaisia kohtaan. Toimintapäivää voitaneen pitää onnistuneena kerätyn palautteen perusteella. Toisaalta vastaavien projektien runsaus saattoi aiheuttaa jonkin verran turhautumista.
Opinnäytetyöskentelyprosessin tuotoksena syntyi Kauppis-Heikin koulun käyttöön opetusmateriaali suvaitsevaisuuden edistämisestä. Opetusmateriaaliin sisältyy toiminnallisten harjoitteiden ohjeistukset sekä osa tarvittavista harjoitusmateriaaleista. Koulun opetushenkilöstö voi hyödyntää aineistoa opetuksessaan.
Lähdekirjallisuuteen vedoten totesimme suvaitsevaisuuden edellyttävän empatian taitoa ja kokemista. Empatian herättämisessä käytettiin toimintapäivässä draamakasvatuksen keinoja. Draamaa käyttäen oppilaille annettiin mahdollisuus eläytyä toisen asemaan sekä tuntea empatiaa.
Toimintapäivään osallistui kaikki yläkoulun 213 oppilasta sekä kymmenen opettajaa. Toimintapäivän jälkeen kerätyn palautteen perusteella reilu puolet oppilaista koki tiedon ulkomaalaisista lisääntyneen ja neljäsosa ilmoitti, että toimintapäivä muutti suhtautumista ulkomaalaisia kohtaan. Toimintapäivää voitaneen pitää onnistuneena kerätyn palautteen perusteella. Toisaalta vastaavien projektien runsaus saattoi aiheuttaa jonkin verran turhautumista.
Opinnäytetyöskentelyprosessin tuotoksena syntyi Kauppis-Heikin koulun käyttöön opetusmateriaali suvaitsevaisuuden edistämisestä. Opetusmateriaaliin sisältyy toiminnallisten harjoitteiden ohjeistukset sekä osa tarvittavista harjoitusmateriaaleista. Koulun opetushenkilöstö voi hyödyntää aineistoa opetuksessaan.