Leading and Designing the Change Experience in Workplace Transformation
Noor-Ilander, Kristina (2021)
Noor-Ilander, Kristina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070516752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021070516752
Tiivistelmä
Vastatakseen työympäristömuutoshankkeisiin liittyvään tutkimusvajeeseen tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut kehittää viitekehysmalli työympäristömuutoksen onnistuneelle johtamiselle ja hallinnalle sekä muutoskokemuksen muotoilulle työntekijän näkökulmasta muutosprosessin aikana. Tavoitteena on ollut tutkia työympäristömuutoksen muutosprosessia projektinhallinnan, muutosjohtamisen ja muutoksen vastaanottajan näkökulmista organisaation eri tasoilla ja prosessin eri vaiheissa sekä tunnistaa keskeiset menestystekijät.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsaus käsittelee muutoksen hallintaa ja johtamista, työympäristömuutosta sekä muotoiluajattelua ja palvelumuotoilua. Neljän tapausorganisaation kautta esitellään empiirisen temaattisina haastatteluina toteutetun tutkimuksen tulokset. Tutkimuksen viitekehysmalli on luotu käyttäen abduktiivista päättelyä.
Olemassa olevan teorian ja empiirisen tutkimuksen perusteella voidaan tunnistaa kymmenen edellytystä onnistuneelle työympäristömuutoksen johtamiselle ja hallinnalle sekä muutoskokemuksen muotoilulle. Nämä voidaan jakaa muutosjohtamisen, projektinhallinnan tai palvelumuotoilun alle riippuen siitä ovatko ne luonteeltaan strategisia, operatiivisia tai taktisia. Eri vaiheissa (ennen, aikana ja jälkeen) toteutetut toimenpiteet esitetään myös tämän jaottelun mukaan viitekehyksessä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että työympäristömuutosta voidaan tarkastella matkana ja jatkuvana, iteratiivisena ja kokonaisvaltaisena prosessina. Sen päätavoitteet johdetaan organisaation strategiasta ja siinä otetaan huomioon fyysinen työympäristö, työskentelytavat, työntekijöiden tarpeet, muutoksen vaikutus heihin sekä miten he kokevat muutosprosessin ja varsinaisen muutoksen. Johtamisen näkökulmasta menestyksekäs työympäristömuutos on käyttäjäkeskeinen. Työntekijöiden osallistaminen muutosprosessiin ja vaikutusmahdollisuuksien antaminen on avainasemassa. Tässä yhteydessä palvelumuotoilumenetelmiä voidaan käyttää. Muutoksen projektinhallinnan näkökulmasta osaava projektitiimi, ylimmän johdon sitoutuminen ja tehokas viestintä ovat keskeisiä menestystekijöitä. Edellä mainitut elementit yhdessä määrittävät, kuinka muutoskokemus muotoillaan ja otetaan vastaan käyttäjien näkökulmasta.
Opinnäytetyön kirjallisuuskatsaus käsittelee muutoksen hallintaa ja johtamista, työympäristömuutosta sekä muotoiluajattelua ja palvelumuotoilua. Neljän tapausorganisaation kautta esitellään empiirisen temaattisina haastatteluina toteutetun tutkimuksen tulokset. Tutkimuksen viitekehysmalli on luotu käyttäen abduktiivista päättelyä.
Olemassa olevan teorian ja empiirisen tutkimuksen perusteella voidaan tunnistaa kymmenen edellytystä onnistuneelle työympäristömuutoksen johtamiselle ja hallinnalle sekä muutoskokemuksen muotoilulle. Nämä voidaan jakaa muutosjohtamisen, projektinhallinnan tai palvelumuotoilun alle riippuen siitä ovatko ne luonteeltaan strategisia, operatiivisia tai taktisia. Eri vaiheissa (ennen, aikana ja jälkeen) toteutetut toimenpiteet esitetään myös tämän jaottelun mukaan viitekehyksessä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että työympäristömuutosta voidaan tarkastella matkana ja jatkuvana, iteratiivisena ja kokonaisvaltaisena prosessina. Sen päätavoitteet johdetaan organisaation strategiasta ja siinä otetaan huomioon fyysinen työympäristö, työskentelytavat, työntekijöiden tarpeet, muutoksen vaikutus heihin sekä miten he kokevat muutosprosessin ja varsinaisen muutoksen. Johtamisen näkökulmasta menestyksekäs työympäristömuutos on käyttäjäkeskeinen. Työntekijöiden osallistaminen muutosprosessiin ja vaikutusmahdollisuuksien antaminen on avainasemassa. Tässä yhteydessä palvelumuotoilumenetelmiä voidaan käyttää. Muutoksen projektinhallinnan näkökulmasta osaava projektitiimi, ylimmän johdon sitoutuminen ja tehokas viestintä ovat keskeisiä menestystekijöitä. Edellä mainitut elementit yhdessä määrittävät, kuinka muutoskokemus muotoillaan ja otetaan vastaan käyttäjien näkökulmasta.