Alle yksivuotiaan lapsen sensomotorinen kehitys ja sen tukeminen : Opaslehtinen vanhemmille alle yksivuotiaan lapsen sensomotorisesta kehityksestä ja sen tukemisesta
Pajala, Anniina; Luhta, Anna-Sofia (2012)
Pajala, Anniina
Luhta, Anna-Sofia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716845
Tiivistelmä
Lapsi oppii ensimmäisenä elinvuotenaan enemmän kuin koskaan myöhemmin vastaavana ajanjaksona. Jokainen lapsi kehittyy yksilöllisesti omaan tahtiinsa ja jonkin yksittäisen taidon myöhäinen oppiminen saattaakin osoittautua täysin normaaliksi. Lapsen tulisi saada tutustua rauhassa ympäristöönsä sekä kokeilla ja harjoitella taitojaan vapaasti.
Seinäjoen Törnävän neuvolassa terveydenhoitajat ovat huomanneet, että van-hempien ylisuojelevaisuus lapsiaan kohtaan on yleistynyt ja samalla lapsen hoitoa helpottavien tarvikkeiden käyttö on lisääntynyt. Tämän seurauksena lapset saattavat viettää pitkiäkin aikoja passivoivissa istuimissa kuten babysittereissä eivätkä välttämättä saa tarpeeksi virikkeitä ja kokemuksia ympäristöstään. Vaikka ulkoisilla toimenpiteillä ei juuri pystytä lapsen kehitystä nopeuttamaan, voivat puutteelliset ympäristötekijät sitä hidastaa. Lapsen sensomotorisen kehityksen tukemisella tarkoitetaan lapsen normaalia päivittäistä hoitoa ja aktiivista kanssakäymistä lapsen kanssa.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on lisätä vanhempien tietoa alle yksivuotiaan lapsen sensomotorisesta kehityksestä sekä tarjota erilaisia keinoja lapsen monipuoliseen käsittelyyn ja aktivoimiseen sensomotorista kehitystä tukevalla tavalla. Opinnäytetyömme tavoitteena on luoda opaslehtinen alle yksivuotiaan lapsen vanhemmille lapsen sensomotorisesta kehityksestä sekä sen tukemisesta kotona.
Seinäjoen Törnävän neuvolassa terveydenhoitajat ovat huomanneet, että van-hempien ylisuojelevaisuus lapsiaan kohtaan on yleistynyt ja samalla lapsen hoitoa helpottavien tarvikkeiden käyttö on lisääntynyt. Tämän seurauksena lapset saattavat viettää pitkiäkin aikoja passivoivissa istuimissa kuten babysittereissä eivätkä välttämättä saa tarpeeksi virikkeitä ja kokemuksia ympäristöstään. Vaikka ulkoisilla toimenpiteillä ei juuri pystytä lapsen kehitystä nopeuttamaan, voivat puutteelliset ympäristötekijät sitä hidastaa. Lapsen sensomotorisen kehityksen tukemisella tarkoitetaan lapsen normaalia päivittäistä hoitoa ja aktiivista kanssakäymistä lapsen kanssa.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on lisätä vanhempien tietoa alle yksivuotiaan lapsen sensomotorisesta kehityksestä sekä tarjota erilaisia keinoja lapsen monipuoliseen käsittelyyn ja aktivoimiseen sensomotorista kehitystä tukevalla tavalla. Opinnäytetyömme tavoitteena on luoda opaslehtinen alle yksivuotiaan lapsen vanhemmille lapsen sensomotorisesta kehityksestä sekä sen tukemisesta kotona.