B2B-myyntiprosessin luominen Treenaa kotona -palvelulle
Leimuvaara, Fanny (2021)
Leimuvaara, Fanny
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062316576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062316576
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Treenaa kotona -palvelulle räätälöity B2B-myyntiprosessi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä parhaisiin B2B-myynnin käytäntöihin ja ottaa samalla huomioon organisaatioiden ja kuntien ostokäyttäytymisen erityispiirteet. Toimeksiantajayrityksenä toimi Home Training Finland Oy, joka on suomalainen perheyritys. Yritys tarjoaa Treenaa kotona -palvelua, joka on sähköisellä alustalla toimiva matalan kynnyksen liikuntapalvelu. Toimeksiantajayritys oli aiemmin myynyt palvelua B2C-asiakkeille ja halusi nyt ulkopuolelta näkökulmia B2B-myynnin aloittamiseksi. Opinnäytetyössä vastattiin seuraaviin tutkimuskysymyksiin: mitä erityispiirteitä liittyy B2B-asiakkaisiin, millainen on hyvä B2B-myyntiprosessi ja mitä toimeksiantajayrityksen kannattaa ottaa huomioon omassa B2B-myyntiprosessissaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Aineistona käytettiin B2B-alan kirjallisuutta, artikkeleita ja blogeja. Tämän lisäksi suoritettiin teemahaastattelu yhdelle B2B-myynnin ammattilaiselle. Tietoperustassa perehdyttiin organisaatioiden ja kuntien ostokäyttäytymiseen sekä kuvattiin B2B-myyntiä ja B2B-myyntiprosessia. Työn toiminnallinen osuus tehtiin hyödyntämällä opinnäytetyön tietoperustaa ja B2B-myynnin ammattilaisen haastattelua sekä ottamalla huomioon toimeksiantajayritys, sen palvelu ja potentiaaliset asiakkaat. Lopputuloksena syntyi yksi yhtenäinen Treenaa kotona -palvelulle räätälöity B2B-myyntiprosessi, jota toimeksiantajayritys pystyy hyödyntämään B2B-myynnissään sekä jatkojalostamaan B2B-myynnin vakiintuessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin. Aineistona käytettiin B2B-alan kirjallisuutta, artikkeleita ja blogeja. Tämän lisäksi suoritettiin teemahaastattelu yhdelle B2B-myynnin ammattilaiselle. Tietoperustassa perehdyttiin organisaatioiden ja kuntien ostokäyttäytymiseen sekä kuvattiin B2B-myyntiä ja B2B-myyntiprosessia. Työn toiminnallinen osuus tehtiin hyödyntämällä opinnäytetyön tietoperustaa ja B2B-myynnin ammattilaisen haastattelua sekä ottamalla huomioon toimeksiantajayritys, sen palvelu ja potentiaaliset asiakkaat. Lopputuloksena syntyi yksi yhtenäinen Treenaa kotona -palvelulle räätälöity B2B-myyntiprosessi, jota toimeksiantajayritys pystyy hyödyntämään B2B-myynnissään sekä jatkojalostamaan B2B-myynnin vakiintuessa.