Digitalisaatio valmistavan teollisuuden yrityksissä ja playbook sen edistämiseen
Mäkinen, Marja-Leena (2021)
Mäkinen, Marja-Leena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021062116488
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää digitalisaatiota edistäviä ja hidastavia seikkoja valmistavan teollisuuden yrityksissä. Siinä kysytään, mitä voimme oppia onnistumisista ja mitä asioita toisin tekemällä yrityksissä voitaisiin onnistua paremmin. Työssä tarkastellaan strategiatasoa sekä merkittäviä muutoksia liiketoimintamallien eri osa-alueilla. Samalla tutkitaan arvonluontimallien muutosta, digitalisaation mahdollistamien uusien liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämistä sekä palvelu- ja asiakaskeskeisen ajattelun integroitumista valmistavassa teollisuudessa. Tutkimustulosten pohjalta rakennettiin playbook, työkirja, edistämään digitalisaatiota. Työ on tehty yritysyhteistyössä IT-ratkaisuja tarjoavan Ambientian kanssa. Ambientia vahvistaa liiketoimintaansa valmistavan teollisuuden suuntaan ja työ pyrkii osaltaan tukemaan sitä näissä pyrkimyksissä.
Työn tietoperustassa käsitellään strategiaa, liiketoiminta-, ansainta- ja arvonluontimalleja. Lisäksi tutkimusta pohjustetaan tuote-, palvelu- ja asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan avaamisella sekä tarkastelemalla digitalisaatiota ja digitaalista transformaatiota ilmiöinä. Työn tavoitetta tuki parhaiten laadullinen tutkimusote. Tutkimuksen lähestymistapana on tapaustutkimus, jonka keskeisenä tiedonhankintamenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimusaineiston analysointi on toteutettu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa korostuvat suuret erot eri yritysten välillä. Vain osassa yrityksistä suunnittelu oli laaja-alaista ja huomioi rakenteet, resurssit ja toimintamallit. Toisaalta digitalisaation hyödyt ja merkitys tunnistettiin kaikkialla, eikä ideoista ollut pulaa. Digitalisaatiota tukee yrityksen vahva tavoitteellisuus ja tulevaisuusorientaatio sekä digitalisaatio taktiikkana kaikessa kehittämisessä. Teknologia on mahdollistaja, mutta ihmisten rooli näyttäytyi vahvimmin digitalisaation edistäjiä ja hidastajia haettaessa. Kehitetty playbook kirkastaa digitalisaation välttämättömyyttä ja auttaa tunnistamaan uuden liiketoiminnan sekä toiminnan kehittämisen mahdollisuuksia sekä näiden vaatimaa osaamista ja kyvykkyyksiä. Lisäksi se rohkaisee rakentamaan yrityksen omaa digitalisaation polkua.
Työn tietoperustassa käsitellään strategiaa, liiketoiminta-, ansainta- ja arvonluontimalleja. Lisäksi tutkimusta pohjustetaan tuote-, palvelu- ja asiakaskeskeisen liiketoimintalogiikan avaamisella sekä tarkastelemalla digitalisaatiota ja digitaalista transformaatiota ilmiöinä. Työn tavoitetta tuki parhaiten laadullinen tutkimusote. Tutkimuksen lähestymistapana on tapaustutkimus, jonka keskeisenä tiedonhankintamenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimusaineiston analysointi on toteutettu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksissa korostuvat suuret erot eri yritysten välillä. Vain osassa yrityksistä suunnittelu oli laaja-alaista ja huomioi rakenteet, resurssit ja toimintamallit. Toisaalta digitalisaation hyödyt ja merkitys tunnistettiin kaikkialla, eikä ideoista ollut pulaa. Digitalisaatiota tukee yrityksen vahva tavoitteellisuus ja tulevaisuusorientaatio sekä digitalisaatio taktiikkana kaikessa kehittämisessä. Teknologia on mahdollistaja, mutta ihmisten rooli näyttäytyi vahvimmin digitalisaation edistäjiä ja hidastajia haettaessa. Kehitetty playbook kirkastaa digitalisaation välttämättömyyttä ja auttaa tunnistamaan uuden liiketoiminnan sekä toiminnan kehittämisen mahdollisuuksia sekä näiden vaatimaa osaamista ja kyvykkyyksiä. Lisäksi se rohkaisee rakentamaan yrityksen omaa digitalisaation polkua.