Finanssi- ja luotonvalvonnan alan yrityksen uusien työntekijöiden kokemuksia etänä perehdyttämisestä
Välimäki, Ari (2021)
Välimäki, Ari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061816395
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkimustyö, ja sen tavoitteena oli selvittää uusien työntekijöiden kokemuksia etäperehdytyksestä ja -koulutuksesta sekä niiden toimivista käytänteistä. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona finanssi- ja luotonvalvonnan alan yritykselle, ja sen tarkoituksena oli tuottaa yritykselle tietoa sen tämänhetkisistä etäperehdytyksessä olevista käytänteistä mahdollista yrityksen omaa kehittämistyötä varten. Tutkimuksen taustateoria rakentuu etätyön, kouluttamisen ja perehdyttämisen käsitteistä sekä näihin liittyvästä tutkimustiedosta. Kohderyhmä oli yrityksen ennalta määritetyn osaston eri tiimeissä aloittaneet työntekijät, jotka on perehdytetty etänä.
Tutkimuksen aineisto koostuu kuuden eri työntekijän teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Analyysin kolmessa pääteemassa kuuluvat työntekijöiden kokemukset etänä järjestetystä koulutusjaksosta ja etäperehdyttämisestä tiimeissä sekä työyhteisön merkityksestä. Tutkimustuloksissa esiin nousivat toimivimmiksi koetut käytänteet, kirjallisen materiaalin puutteellisuus, suunnitelmallisuuden puuttuminen ja siitä seuraava epätasalaatuisuus perehdytyksen toteutuksessa sekä hankaluudet päästä osaksi tiimiä etänä ollessa. Johtopäätöksinä todettiin, että strukturoitu koulutusjakso koettiin pääsääntöisesti toimivana myös etänä, mutta tiimikohtaisissa etäperehdytyksissä oli paljon eroja ja enemmän haastateltavien toimimattomiksi kokemia käytänteitä. Lisäksi ilman tiimiytymisen tukemista työyhteisöön sisälle pääseminen oli vaikeaa, ja vaikutti myös perehdytyksen onnistumiseen muun muassa avun saamisen kautta. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää yrityksessä etäperehdytystä kehittäessä tutkimuksen nostaessa esiin sekä perehdytyksen toimivat että toimimattomat käytänteet.
Tutkimuksen aineisto koostuu kuuden eri työntekijän teemahaastatteluista. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Analyysin kolmessa pääteemassa kuuluvat työntekijöiden kokemukset etänä järjestetystä koulutusjaksosta ja etäperehdyttämisestä tiimeissä sekä työyhteisön merkityksestä. Tutkimustuloksissa esiin nousivat toimivimmiksi koetut käytänteet, kirjallisen materiaalin puutteellisuus, suunnitelmallisuuden puuttuminen ja siitä seuraava epätasalaatuisuus perehdytyksen toteutuksessa sekä hankaluudet päästä osaksi tiimiä etänä ollessa. Johtopäätöksinä todettiin, että strukturoitu koulutusjakso koettiin pääsääntöisesti toimivana myös etänä, mutta tiimikohtaisissa etäperehdytyksissä oli paljon eroja ja enemmän haastateltavien toimimattomiksi kokemia käytänteitä. Lisäksi ilman tiimiytymisen tukemista työyhteisöön sisälle pääseminen oli vaikeaa, ja vaikutti myös perehdytyksen onnistumiseen muun muassa avun saamisen kautta. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää yrityksessä etäperehdytystä kehittäessä tutkimuksen nostaessa esiin sekä perehdytyksen toimivat että toimimattomat käytänteet.