Ravitsemuskasvatus Liperin päiväkodeissa
Rouvinen, Maria (2021)
Rouvinen, Maria
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061716280
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa lasten ruokakasvatuksella on iso merkitys, siksi varhaiskasvatukselle on tehty myös omat ravitsemussuositukset. Suositusten tarkoitus on antaa varhaiskasvatukselle suuntaviivat, jotka takaavat lapsille ravitsemuksellisesti riittävän ja terveyttä edistävän ravitsemuksen ja ruokakasvatuksen. Suositusten toteutumista on hyvä seurata. Makuaakkoset-diplomi on tunnustus ravitsemuksellisesti, kasvatuksellisesti ja ekologisesti kestävän ruokailun edistämisestä. Se on myös itsearvioinnin ja toiminnan kehittämisen työväline.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka Liperin kunnan päiväkodit täyttää osan Makuaakkoset-diplomin kriteereistä sekä mitä kehitettävää Liperin kunnalla oli koskien ravitsemuskasvatusta päiväkodissa työskentelevien lähihoitajien näkökulmasta. Opinnäytetyössä haastateltiin kuuden Liperin kunnan päiväkodin lähihoitajat.
Tulosten mukaan Liperin kunnan varhaiskasvatuksen ravitsemuskasvatus vastaa valtakunnallisten suositusten mukaista ravitsemuskasvatusta. Päiväkotien vastauksissa kyllä-vastauksia oli vaihtelevasti 16–19 opinnäytetyöstä kysytystä 19 kysymyksestä. Kehitysideoiksi nousi resurssien lisääminen joissakin päiväkodeissa sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön lisääminen koskien ravitsemuskasvatusta. Tulosten mukaan myös lasten kanssa tutustumista ruoka-aineisiin eri aisteilla eri tavoin voitaisiin lisätä.
Varhaiskasvatuksessa lasten ruokakasvatuksella on iso merkitys, siksi varhaiskasvatukselle on tehty myös omat ravitsemussuositukset. Suositusten tarkoitus on antaa varhaiskasvatukselle suuntaviivat, jotka takaavat lapsille ravitsemuksellisesti riittävän ja terveyttä edistävän ravitsemuksen ja ruokakasvatuksen. Suositusten toteutumista on hyvä seurata. Makuaakkoset-diplomi on tunnustus ravitsemuksellisesti, kasvatuksellisesti ja ekologisesti kestävän ruokailun edistämisestä. Se on myös itsearvioinnin ja toiminnan kehittämisen työväline.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka Liperin kunnan päiväkodit täyttää osan Makuaakkoset-diplomin kriteereistä sekä mitä kehitettävää Liperin kunnalla oli koskien ravitsemuskasvatusta päiväkodissa työskentelevien lähihoitajien näkökulmasta. Opinnäytetyössä haastateltiin kuuden Liperin kunnan päiväkodin lähihoitajat.
Tulosten mukaan Liperin kunnan varhaiskasvatuksen ravitsemuskasvatus vastaa valtakunnallisten suositusten mukaista ravitsemuskasvatusta. Päiväkotien vastauksissa kyllä-vastauksia oli vaihtelevasti 16–19 opinnäytetyöstä kysytystä 19 kysymyksestä. Kehitysideoiksi nousi resurssien lisääminen joissakin päiväkodeissa sekä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön lisääminen koskien ravitsemuskasvatusta. Tulosten mukaan myös lasten kanssa tutustumista ruoka-aineisiin eri aisteilla eri tavoin voitaisiin lisätä.