Agentuurien käytännöt laulajien rekrytointiin Saksassa
Stortz, Jessica (2012)
Stortz, Jessica
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817034
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on avata saksalaisten agentuurien vaatimuksia laulajalle, joka valmistautuu koelauluihin ja työnhakuun Saksassa. Työssä tarkastellaan klassisen laulajan mahdollisuuksia päästä saksalaisen agentuurin edustettavaksi.
Työ toteutettiin alkuvuodesta 2012 kyselytutkimuksena sähköpostitse. Tutkimukseen valittiin otanta pieniä saksalaisia agentuureja, jotka todennäköisimmin voisivat edustaa nuorta vastavalmistunutta ammattiin astuvaa laulajaa. Agentuureille lähetettiin saksankielinen kyselylomake, joka oli jaettu kolmeen aihealueeseen: laulajan rekrytointi, asiakassuhde ja yrityksen perustiedot. Kyselytutkimukseen vastasi kaksitoista agentuuria.
Tutkimustulosten valossa voidaan todeta, että agentuurit eivät käytä yksittäisiä keinoja vaan eri keinojen yhdistelmiä laulajien rekrytoinnissa saadakseen parhaan mahdollisimman käsityksen laulajan osaamisesta. Musiikillista osaamista arvioidessa agentuurit painottavat yksimielisesti äänenkäytön tekniikan hallintaa sekä persoonallista otetta. Vuorovaikutustaidoista tärkeimmiksi nousevat tutkimuksen mukaan kommunikointitaidot ja lavakarisma. Aiempi lavakokemus ei agentuurien mukaan ole välttämätöntä, vaikka se toki antaa lisäarvoa. Kaikkien osioiden vastauksissa tärkeimmäksi vaatimukseksi nousee ennen kaikkea laulajan ammattimaisuus. Tutkimuksen perusteella voidaan siis todeta, että yhteistyö saksalaisen agentuurin kanssa on mahdollista lahjakkaalle, kokemattomallekin laulajalle.
Työ toteutettiin alkuvuodesta 2012 kyselytutkimuksena sähköpostitse. Tutkimukseen valittiin otanta pieniä saksalaisia agentuureja, jotka todennäköisimmin voisivat edustaa nuorta vastavalmistunutta ammattiin astuvaa laulajaa. Agentuureille lähetettiin saksankielinen kyselylomake, joka oli jaettu kolmeen aihealueeseen: laulajan rekrytointi, asiakassuhde ja yrityksen perustiedot. Kyselytutkimukseen vastasi kaksitoista agentuuria.
Tutkimustulosten valossa voidaan todeta, että agentuurit eivät käytä yksittäisiä keinoja vaan eri keinojen yhdistelmiä laulajien rekrytoinnissa saadakseen parhaan mahdollisimman käsityksen laulajan osaamisesta. Musiikillista osaamista arvioidessa agentuurit painottavat yksimielisesti äänenkäytön tekniikan hallintaa sekä persoonallista otetta. Vuorovaikutustaidoista tärkeimmiksi nousevat tutkimuksen mukaan kommunikointitaidot ja lavakarisma. Aiempi lavakokemus ei agentuurien mukaan ole välttämätöntä, vaikka se toki antaa lisäarvoa. Kaikkien osioiden vastauksissa tärkeimmäksi vaatimukseksi nousee ennen kaikkea laulajan ammattimaisuus. Tutkimuksen perusteella voidaan siis todeta, että yhteistyö saksalaisen agentuurin kanssa on mahdollista lahjakkaalle, kokemattomallekin laulajalle.