Nettisarjan levitysmahdollisuudet : Onko nettisarjan tulevaisuus kaupallisessa yhteistyössä vai omalla julkaisualustallaan?
Härkönen, Jaakko (2012)
Härkönen, Jaakko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817161
Tiivistelmä
Tutkielmani käsittelee nettisarjojen erilaisia toteutus- ja levitystapoja tulevaisuudessa. Esimerkkien ja haastattelututkimuksen avulla käyn läpi sitä, minkälaisia sisällöntuotantoja internetiin on luotu kaupallisen yhteistyön avulla ja millaisia mahdollisuuksia audiovisuaalisen alan ammattikunta näkee nettisarjoilla olevan. Tutkielmassa käyn läpi myös lyhyesti sitä, mitkä ovat nettisarjojen tuotantojen keskeisimmät ongelmatekijät kaupallisen hyödyntämisen näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä käytän haastattelututkimusta. Tutkielmaa varten haastattelen kahta televisiotyön parissa työskennellyttä tuotekehitykseen ja internetin sisällöntuotantoon erikoistunutta tuottajaa sekä Yleisradion että kaupallisen televisioalan puolelta. Tutkielmassani käyn läpi myös viisi esimerkkiä erilaisista nettisarjoista tai netissä toteutettujen kaupallisten audiovisuaalisen sisällön kampanjoista. Yksi esimerkeistä on opinnäytetyöni produktio-osana toteutettu pilottimalli itsenäisellä julkaisualustalla toimivasta nettisarjasta nimeltä Tulokas.
Tutkielmani päätuloksena ilmeni, että tulevaisuudessa audiovisuaalisia tuotteita ei segmentoida niiden jakelukanavan vaan käyttötarkoituksen mukaan. Lähitulevaisuudesta esitettiin olettamus, jonka mukaan lähivuosina esimerkiksi isot verkko-operaattorit tekevät näkyviä ratkaisuja liittyen internetin audiovisuaalisen sisällön jakeluun.
Tämä tutkimus antaa taustatietoa esimerkiksi tuottajille, jotka pohtivat oman audiovisuaalisen tuotteensa vaihtoehtoista levitystä internetin välityksellä.
Tutkimusmenetelmänä käytän haastattelututkimusta. Tutkielmaa varten haastattelen kahta televisiotyön parissa työskennellyttä tuotekehitykseen ja internetin sisällöntuotantoon erikoistunutta tuottajaa sekä Yleisradion että kaupallisen televisioalan puolelta. Tutkielmassani käyn läpi myös viisi esimerkkiä erilaisista nettisarjoista tai netissä toteutettujen kaupallisten audiovisuaalisen sisällön kampanjoista. Yksi esimerkeistä on opinnäytetyöni produktio-osana toteutettu pilottimalli itsenäisellä julkaisualustalla toimivasta nettisarjasta nimeltä Tulokas.
Tutkielmani päätuloksena ilmeni, että tulevaisuudessa audiovisuaalisia tuotteita ei segmentoida niiden jakelukanavan vaan käyttötarkoituksen mukaan. Lähitulevaisuudesta esitettiin olettamus, jonka mukaan lähivuosina esimerkiksi isot verkko-operaattorit tekevät näkyviä ratkaisuja liittyen internetin audiovisuaalisen sisällön jakeluun.
Tämä tutkimus antaa taustatietoa esimerkiksi tuottajille, jotka pohtivat oman audiovisuaalisen tuotteensa vaihtoehtoista levitystä internetin välityksellä.