Asiakaskunnan monikulttuurisuus pankin näkökulmasta
Saarinen, Maiju-Leena (2012)
Saarinen, Maiju-Leena
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817152
Tiivistelmä
Maahanmuuttajien määrä on lisääntynyt viimeisten vuosikymmenten aikana huomattavasti. Muun muassa maiden välisen liikkuvuuden helpotuttua ja väestön ikääntymisen myötä maahanmuuttajia tulee Suomeen tulevaisuudessa entistä enemmän. Lähes jokaisella yrityksellä onkin jo maahanmuuttaja-asiakkaita ja yritysten olisi hyödyllistä huomioida heidän erityistarpeensa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaista ulkomaalaistaustaisten asiakkaiden pankkiasiointi yleisesti ottaen on, miten he vaikuttavat pankkityöhön ja millaisia haasteita heidän kanssaan on kohdattu. Opinnäytetyössä asiaa on tutkittu pankin näkökulmasta.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla pankkivirkailijoita jotka työskentelevät konttorissa jonka asiakaskunta koostuu arviolta lähes 50 erin kansalaisuuden edustajasta. Kaikki haastateltavat olivat työskennelleet jo useamman vuoden ajan monikulttuurisen asiakaskunnan parissa. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt työskentelivät erilaisissa pankkialan työtehtävissä minkä vuoksi ulkomaalaisten asiakkaiden pankkiasioinnista saatiin kattava ja laaja käsitys. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluin, mikä mahdollisti sen, että haastateltavat saivat vapaasti ja kattavasti kertoa omista kokemuksistaan ja mielipiteistään.
Tutkimuksessa kartoitettiin myös yleisiä ongelmatilanteita ulkomaalaisasiakkaiden kanssa toimiessa. Yleisin ongelma oli kielimuuri mikä hidasti pankkiasiointia huomattavasti ja aiheutti valitettavia kommunikointikatkoksia ja epäselviä tilanteita. Myös suomalaisen pankkijärjestelmän koettiin näyttäytyvän vaikeaselkoisena osalle ulkomaalaisasiakkaita. Asiointia koettiin vaikeuttavan myös ulkomaalaisten henkilöiden tunnistamista koskeva lainsäädäntö. Tämä vaikeuttaa esimerkiksi palveluiden avaamista ulkomaalaiselle asiakkaalle ja tekee pankkiasioinnista usein kalliimpaa ja hankalampaa. Tämä vaatii erityistä huomioita myös pankkivirkailijoilta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ulkomaalaistaustaiset asiakkaat ovat erittäin heterogeeninen ryhmä joilla on vaihtelevat tarpeet ja toimintatavat pankkiasioiden hoitoon. Tärkeää on kuitenkin huomioida myös heidät potentiaalisena asiakasryhmänä joita tulee kohdella tasa-arvoisesti ja joiden vaihteleviin tarpeisiin tulee pyrkiä tarjoamaan mahdollisimman toimivia rahoitusratkaisuja.
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla pankkivirkailijoita jotka työskentelevät konttorissa jonka asiakaskunta koostuu arviolta lähes 50 erin kansalaisuuden edustajasta. Kaikki haastateltavat olivat työskennelleet jo useamman vuoden ajan monikulttuurisen asiakaskunnan parissa. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt työskentelivät erilaisissa pankkialan työtehtävissä minkä vuoksi ulkomaalaisten asiakkaiden pankkiasioinnista saatiin kattava ja laaja käsitys. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluin, mikä mahdollisti sen, että haastateltavat saivat vapaasti ja kattavasti kertoa omista kokemuksistaan ja mielipiteistään.
Tutkimuksessa kartoitettiin myös yleisiä ongelmatilanteita ulkomaalaisasiakkaiden kanssa toimiessa. Yleisin ongelma oli kielimuuri mikä hidasti pankkiasiointia huomattavasti ja aiheutti valitettavia kommunikointikatkoksia ja epäselviä tilanteita. Myös suomalaisen pankkijärjestelmän koettiin näyttäytyvän vaikeaselkoisena osalle ulkomaalaisasiakkaita. Asiointia koettiin vaikeuttavan myös ulkomaalaisten henkilöiden tunnistamista koskeva lainsäädäntö. Tämä vaikeuttaa esimerkiksi palveluiden avaamista ulkomaalaiselle asiakkaalle ja tekee pankkiasioinnista usein kalliimpaa ja hankalampaa. Tämä vaatii erityistä huomioita myös pankkivirkailijoilta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ulkomaalaistaustaiset asiakkaat ovat erittäin heterogeeninen ryhmä joilla on vaihtelevat tarpeet ja toimintatavat pankkiasioiden hoitoon. Tärkeää on kuitenkin huomioida myös heidät potentiaalisena asiakasryhmänä joita tulee kohdella tasa-arvoisesti ja joiden vaihteleviin tarpeisiin tulee pyrkiä tarjoamaan mahdollisimman toimivia rahoitusratkaisuja.