Sähköisten työmenetelmien kehittäminen edunvalvontatoimistoissa
Bergdal, Minna (2021)
Bergdal, Minna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061416017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061416017
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli oikeusministeriön yksityisoikeus- ja oikeudenhoito-osaston oikeusturvapalvelut-yksikkö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sähköisiä työmenetelmiä oikeusministeriön alla toimivien edunvalvontatoimistojen käyttöön ja edistää sähköisiin toimintatapoihin siirtymistä, edunvalvonnan asiakaskuntaa, edunvalvontatoimistojen henkilökuntaa ja valvovaa viranomaista huomioiden.
Sisäiset koulutukset ja työohjeet ovat toimineet sähköisyyteen siirtymisen edistäjinä. Sähköisten työmenetelmien hallinta edunvalvontatoimistoissa vaatii erityisesti asianhallintaohjelma Edvardin, tiedostonkäsittelyohjelma PDF-XChange Editorin ja viestintäohjelma Skype for Businessin osaamista. Olen toiminut oikeusministeriön oikeusturvapalvelut-yksikön koulutustiimin kanssa yhteistyössä valtakunnallisesti sähköisten työmenetelmien kouluttajana ja työohjeiden tuottajana. Olen myös toiminut oikeusapu- ja edunvalvontapiirien etäpalvelutyöryhmä jäsenenä. Skype-tukihenkilöverkosto auttoi keskellä koronaviruspandemiaa nostamalla esiin ajankohtaisia kehityksen tarpeita, jolloin pystyttiin tuottamaan tarpeiden täyttäviä koulutuksia ja koulutusmateriaalia, sitä mukaa kun tarpeita nousi. Opinnäytetyön tulokset esitellään portfoliomaisesti neljässä osassa, sisältäen sähköistymisen koulutukset, materiaalit, verkostotoiminnan ja kehityksen seurannan. Osa opinnäytetyön liitteistä ovat yleisen tietosuoja-asetuksen nojalla salassa pidettäviä.
Osaaminen sähköisten työkalujen ja työmenetelmien käyttöön kehittyi, kuten myös yleisesti myönteinen muutoshalukkuus henkilökunnassa. Sähköisyys mahdollistaa erityisesti edunvalvojien keskittymisen itse päämiehen edun mukaiseen työhön päämiestiedon etsimisen ja lajittelemisen sijaan. Edunvalvonnan päämiehet saavat nyt ajantasaisempaa ja laadukkaampaa palvelua ja valvova viranomainen Digi- ja Väestötietovirasto yhtenäisempää ja ytimekästä päämiesmateriaalia tarkastettavaksi. Muutosta on vauhdittanut koronaviruspandemiasta johtuvat rajoitukset, jotka siirsivät valtion virkamiehet etätöihin. Positiivisesta kehityksestä huolimatta digitalisaation jatkuva kehitys vaatii panostusta viranomaisyhteistyöhön, alan asiakaskunnan erityispiirteiden huomioimiseen, etätyön mahdollisuuksiin parantaa työhyvinvointia, uusiin rajapintoihin, henkilöstökoulutuksiin, tietoturvallisiin ketteriin kommunikointitapoihin sekä digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin muokata tehtäviä ja ajankäyttöä, voidaksemme taata päämiehillemme laadukasta palvelua myös jatkossa.
Sisäiset koulutukset ja työohjeet ovat toimineet sähköisyyteen siirtymisen edistäjinä. Sähköisten työmenetelmien hallinta edunvalvontatoimistoissa vaatii erityisesti asianhallintaohjelma Edvardin, tiedostonkäsittelyohjelma PDF-XChange Editorin ja viestintäohjelma Skype for Businessin osaamista. Olen toiminut oikeusministeriön oikeusturvapalvelut-yksikön koulutustiimin kanssa yhteistyössä valtakunnallisesti sähköisten työmenetelmien kouluttajana ja työohjeiden tuottajana. Olen myös toiminut oikeusapu- ja edunvalvontapiirien etäpalvelutyöryhmä jäsenenä. Skype-tukihenkilöverkosto auttoi keskellä koronaviruspandemiaa nostamalla esiin ajankohtaisia kehityksen tarpeita, jolloin pystyttiin tuottamaan tarpeiden täyttäviä koulutuksia ja koulutusmateriaalia, sitä mukaa kun tarpeita nousi. Opinnäytetyön tulokset esitellään portfoliomaisesti neljässä osassa, sisältäen sähköistymisen koulutukset, materiaalit, verkostotoiminnan ja kehityksen seurannan. Osa opinnäytetyön liitteistä ovat yleisen tietosuoja-asetuksen nojalla salassa pidettäviä.
Osaaminen sähköisten työkalujen ja työmenetelmien käyttöön kehittyi, kuten myös yleisesti myönteinen muutoshalukkuus henkilökunnassa. Sähköisyys mahdollistaa erityisesti edunvalvojien keskittymisen itse päämiehen edun mukaiseen työhön päämiestiedon etsimisen ja lajittelemisen sijaan. Edunvalvonnan päämiehet saavat nyt ajantasaisempaa ja laadukkaampaa palvelua ja valvova viranomainen Digi- ja Väestötietovirasto yhtenäisempää ja ytimekästä päämiesmateriaalia tarkastettavaksi. Muutosta on vauhdittanut koronaviruspandemiasta johtuvat rajoitukset, jotka siirsivät valtion virkamiehet etätöihin. Positiivisesta kehityksestä huolimatta digitalisaation jatkuva kehitys vaatii panostusta viranomaisyhteistyöhön, alan asiakaskunnan erityispiirteiden huomioimiseen, etätyön mahdollisuuksiin parantaa työhyvinvointia, uusiin rajapintoihin, henkilöstökoulutuksiin, tietoturvallisiin ketteriin kommunikointitapoihin sekä digitalisaation tuomiin mahdollisuuksiin muokata tehtäviä ja ajankäyttöä, voidaksemme taata päämiehillemme laadukasta palvelua myös jatkossa.