"Ennen vanhaan puhuttiin voimistelusta" : 4-5-vuotiaiden ohjattu liikuntakasvatus päiväkodissa
Korhonen, Saana (2012)
Korhonen, Saana
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817084
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Käsittelen opinnäytetyössäni 4-5-vuotiaiden lasten ohjattua liikuntakasvatusta päiväkodissa. Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, mitä ohjattu liikuntakasvatus merkitsee lastentarhanopettajien mielestä 4-5-vuotiaille lapsille. Tutkimuksessani selvitän myös miten lastentarhanopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 4-5-vuotiaiden lasten ohjattua liikuntakasvatusta.
Teoreettinen ja käsitteellinen osio:
Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa käsittelen varhaiskasvatusta, ohjatun liikunta-kasvatuksen tavoitteita sekä lapsuuden liikuntaa. Lisäksi käsittelen sitä, mikä on kasvattajan merkitys päiväkodin ohjatussa liikuntakasvatuksessa.
Metodologinen osio:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston olen kerännyt haastattelemalla kahta (2) lastentarhanopettajaa. Haastattelut olen suorittanut yksilö teemahaastattelulla. Analyysimenetelmänä olen käyttänyt teemoittelua.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Lastentarhanopettajat pitävät ohjattua liikuntakasvatusta hyvin kokonaisvaltaisena 4-5-vuotiaille lapsille. Liikuntakasvatus antaa jokaiselle lapselle tasavertaisen mahdollisuuden liikuntaan. Päiväkotien ohjattu liikuntakasvatus koostuu sekä päivittäisistä spontaaneista ideoista että ohjatuista liikuntatuokioista, joita pidetään päiväkodeissa kerran viikossa. Liikuntakasvatuksen suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Lapsilähtöisyys näyttäytyy ja toteutuu eri tavoin liikuntakasvatuksessa. Tiimityö nähdään tärkeänä.
Käsittelen opinnäytetyössäni 4-5-vuotiaiden lasten ohjattua liikuntakasvatusta päiväkodissa. Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, mitä ohjattu liikuntakasvatus merkitsee lastentarhanopettajien mielestä 4-5-vuotiaille lapsille. Tutkimuksessani selvitän myös miten lastentarhanopettajat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 4-5-vuotiaiden lasten ohjattua liikuntakasvatusta.
Teoreettinen ja käsitteellinen osio:
Opinnäytetyöni teoreettisessa osassa käsittelen varhaiskasvatusta, ohjatun liikunta-kasvatuksen tavoitteita sekä lapsuuden liikuntaa. Lisäksi käsittelen sitä, mikä on kasvattajan merkitys päiväkodin ohjatussa liikuntakasvatuksessa.
Metodologinen osio:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineiston olen kerännyt haastattelemalla kahta (2) lastentarhanopettajaa. Haastattelut olen suorittanut yksilö teemahaastattelulla. Analyysimenetelmänä olen käyttänyt teemoittelua.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Lastentarhanopettajat pitävät ohjattua liikuntakasvatusta hyvin kokonaisvaltaisena 4-5-vuotiaille lapsille. Liikuntakasvatus antaa jokaiselle lapselle tasavertaisen mahdollisuuden liikuntaan. Päiväkotien ohjattu liikuntakasvatus koostuu sekä päivittäisistä spontaaneista ideoista että ohjatuista liikuntatuokioista, joita pidetään päiväkodeissa kerran viikossa. Liikuntakasvatuksen suunnittelu, toteuttaminen ja arvioiminen muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden. Lapsilähtöisyys näyttäytyy ja toteutuu eri tavoin liikuntakasvatuksessa. Tiimityö nähdään tärkeänä.