Sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä Turun ammattikorkeakoulusta oppimisympäristönä : suomenkielisen DREEM-mittarin validointi
Uusitalo, Otto (2021)
Uusitalo, Otto
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061115787
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin osana ERASMUS+ Digital Toolbox for Innovation in Nursing Education (I-BOX) hanketta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailukelpoisten tulosten tuottaminen Turun AMK:n sairaanhoidon opiskelijoiden käsityksistä oppimisympäristöistä ja ilmapiiristä. Tavoitteena on, että tuloksia päästään hyödyntämään Turun AMK:n oppimisypäristöjen ja ilmapiirin kehitämisessä.
Oppimisympäristöllä tarkoitetaan paikkaa, jossa oppimisprosessi tapahtuu. Se sisältää itse oppilaitoksen ja kaikki opettajien ja opiskelijoiden välillä tapahtuvat opetus- ja oppimistilanteet.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Dundee Ready Education Environment Measure eli DREEM-mittarilla, joka on Britanniassa vuonna 1997 kehitetty, lääketieteen ja terveysalan opiskelijoiden mielipiteitä oppimisympäristöistä ja ilmapiiristä mittaava kysely. Kysely sisältää 50 väittämää, väittämien vastausvaihtoehdot on pisteytetty pistein 0–4 ja kyselyn maksimipistemäärä on 200. Suurempi pistemäärä kuvaa positiivisempaa, pienempi taas negatiivisempaa suhtautumista oppimisympäristöihin ja ilmapiiriin. Väittämät on jaettu sisältönsä mukaan viiteen osioon.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin sähköisesti Webropol-palvelun avulla. Linkki sähköiseen kyselyyn lähetettiin maaliskuussa 2021 Turun AMK:n 2.–7. lukukauden sairaanhoidon opiskelijoille, vastauksia kyselyyn saatiin viikon aikana yhteensä 150 ja vastausprosentti oli lähes 20.
Kyselyn tulokset analysoitiin tilastollisesti. Kyselyn keskimääräisten yhteispisteiden perusteella Turun AMK:n 2.–7. lukukauden sairaanhoidon opiskelijoiden mielipide oppimisympäristöistä ja ilmapiiristä on enemmän positiivinen kuin negatiivinen. Mittarin eri osioiden pisteet laskettiin ja niistä tehtiin tulkinnat.
Tämä oli ensimmäinen DREEM-mittarilla tehty tutkimus suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Jatkotutkimusehdotuksena on tehdä DREEM-mittarilla tutkimusta Turun ammattikorkeakoulun lisäksi myös muualla Suomessa, jotta eri oppilaitosten tuloksia voidaan vertailla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailukelpoisten tulosten tuottaminen Turun AMK:n sairaanhoidon opiskelijoiden käsityksistä oppimisympäristöistä ja ilmapiiristä. Tavoitteena on, että tuloksia päästään hyödyntämään Turun AMK:n oppimisypäristöjen ja ilmapiirin kehitämisessä.
Oppimisympäristöllä tarkoitetaan paikkaa, jossa oppimisprosessi tapahtuu. Se sisältää itse oppilaitoksen ja kaikki opettajien ja opiskelijoiden välillä tapahtuvat opetus- ja oppimistilanteet.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Dundee Ready Education Environment Measure eli DREEM-mittarilla, joka on Britanniassa vuonna 1997 kehitetty, lääketieteen ja terveysalan opiskelijoiden mielipiteitä oppimisympäristöistä ja ilmapiiristä mittaava kysely. Kysely sisältää 50 väittämää, väittämien vastausvaihtoehdot on pisteytetty pistein 0–4 ja kyselyn maksimipistemäärä on 200. Suurempi pistemäärä kuvaa positiivisempaa, pienempi taas negatiivisempaa suhtautumista oppimisympäristöihin ja ilmapiiriin. Väittämät on jaettu sisältönsä mukaan viiteen osioon.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin sähköisesti Webropol-palvelun avulla. Linkki sähköiseen kyselyyn lähetettiin maaliskuussa 2021 Turun AMK:n 2.–7. lukukauden sairaanhoidon opiskelijoille, vastauksia kyselyyn saatiin viikon aikana yhteensä 150 ja vastausprosentti oli lähes 20.
Kyselyn tulokset analysoitiin tilastollisesti. Kyselyn keskimääräisten yhteispisteiden perusteella Turun AMK:n 2.–7. lukukauden sairaanhoidon opiskelijoiden mielipide oppimisympäristöistä ja ilmapiiristä on enemmän positiivinen kuin negatiivinen. Mittarin eri osioiden pisteet laskettiin ja niistä tehtiin tulkinnat.
Tämä oli ensimmäinen DREEM-mittarilla tehty tutkimus suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Jatkotutkimusehdotuksena on tehdä DREEM-mittarilla tutkimusta Turun ammattikorkeakoulun lisäksi myös muualla Suomessa, jotta eri oppilaitosten tuloksia voidaan vertailla.