Tapaus gerontologinen asuttaminen: Asiakkaiden kokemuksia ja näkökulmia työn kehittämiseksi
Kalijärvi, Hanna (2021)
Kalijärvi, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015588
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kunta X:n gerontologisen asuttamisen tiimin asiakkaiden kokemuksia asuttamisprosessista, joka on gerontologisen asuttamisen tiimin asiakastyön keskeinen työprosessi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa laadullista tutkimustietoa siitä, millaiseksi asiakkaat ovat kokeneet gerontologisen asuttamisen tiimin kanssa suunnitellun ja toteutetun asuttamisprosessin. Tällä opinnäytetyöllä pyrittiin tuottamaan tietoa myös siitä, miten asuttamisprosessia voidaan edelleen kehittää asiakkaiden kokemusten perusteella.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Haastatteluja oli yhteensä viisi yksilöhaastattelua ja tiedonantajina toimivat henkilöt, joilla oli omakohtaista kokemusta asuttamisprosessista. Aineiston analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tuloksena ilmeni, että jokaisen haastateltavan kokemukset prosessista olivat yksilöllisiä ja että asuttamisprosessin lopputuloksena jokaisen haastateltavan asuminen turvattiin, vaikka aivan kaikkiin asumiseen liittyviin tarpeisiin ja toiveisiin ei aina voitu vastata. Asumisohjaajilta saatua käytännön apua ja ohjausta tai näiden puutetta pidettiin merkittävänä asuttamisprosessiin liittyviin kokemuksiin vaikuttavana tekijänä. Asiakkaiden kokemusten perusteella asuttamisprosessin kehittämisen kohteiksi nousivat yhteistyö, asiakkaiden ja työntekijöiden välisen dialogin vahvistaminen sekä asuttamisprosessin työskentelyvaiheiden selkeyttäminen.
Asiasanat: asunnottomuus, ikääntyneet, asiakastyön prosessi, työn kehittäminen
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Haastatteluja oli yhteensä viisi yksilöhaastattelua ja tiedonantajina toimivat henkilöt, joilla oli omakohtaista kokemusta asuttamisprosessista. Aineiston analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tuloksena ilmeni, että jokaisen haastateltavan kokemukset prosessista olivat yksilöllisiä ja että asuttamisprosessin lopputuloksena jokaisen haastateltavan asuminen turvattiin, vaikka aivan kaikkiin asumiseen liittyviin tarpeisiin ja toiveisiin ei aina voitu vastata. Asumisohjaajilta saatua käytännön apua ja ohjausta tai näiden puutetta pidettiin merkittävänä asuttamisprosessiin liittyviin kokemuksiin vaikuttavana tekijänä. Asiakkaiden kokemusten perusteella asuttamisprosessin kehittämisen kohteiksi nousivat yhteistyö, asiakkaiden ja työntekijöiden välisen dialogin vahvistaminen sekä asuttamisprosessin työskentelyvaiheiden selkeyttäminen.
Asiasanat: asunnottomuus, ikääntyneet, asiakastyön prosessi, työn kehittäminen