Yritysvastuu ja vastuuviestintä Suomessa toimivien huonekalualan yrityksissä
Arola, Toni (2021)
Arola, Toni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015559
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on selvittää, miten yritysvastuu näkyy Suomessa toimivien yritysten viestinnässä, joka on päätutkimuskysymys. Tutkimuksen tavoitteena on avata mitä alustoja tutkimuskohteet käyttävät vastuuviestintään sekä työssä selvitetään myös minkälaista sisältöä vastuuviestintä pitää sisällään.
Tutkimuksen tietoperustassa käydään läpi mitä yritysvastuu on. Yritysvastuu avataan perusteellisesti sekä laajasti, jonka jälkeen siirrytään viestintään. Viestinnästä käydään läpi viestinnän perusteita sekä nykypäivänä esille nousutta vastuuviestintää. Tietoperustan lopussa käsitellään vastuullisuuden mittaamista ja minkälaisia mittareita siihen voidaan käyttää.
Opinnäytetyön empiirinen osio koostuu kahdesta osa-alueesta. Tutkimuksessa vastataan tutkimuskysymyksiin kirjoituspöytätutkimuksen sekä haastatteluiden avulla. Kirjoituspöytätutkimuksessa pureudutaan yritysten viestintään niiden verkkosivuilla, vastuullisuusraporteissa sekä sosiaalisessa mediassa. Haastateltavien haastatteluilla tuodaan tutkimukseen ensikädentietoa sekä lisää syvyyttä.
Johtopäätöksissä käydään läpi pohdintoja ja vastauksia tutkimuskysymyksiin. Johtopäätöksissä selviää, että osa yrityksistä on ottanut vastuuviestinnän tärkeäksi osaksi yritystoimintaansa, kun taas toiset yritykset eivät ole vielä ottaneet sitä lainkaan osakseen toimintaansa. Sisällöltään tutkimuskohteet viestivät hyvinkin paljon samoista asioista. Lisäksi pohditaan yritysten vastuuviestinnän totuudenmukaisuutta sekä luotettavuutta.
Tutkimuksen tietoperustassa käydään läpi mitä yritysvastuu on. Yritysvastuu avataan perusteellisesti sekä laajasti, jonka jälkeen siirrytään viestintään. Viestinnästä käydään läpi viestinnän perusteita sekä nykypäivänä esille nousutta vastuuviestintää. Tietoperustan lopussa käsitellään vastuullisuuden mittaamista ja minkälaisia mittareita siihen voidaan käyttää.
Opinnäytetyön empiirinen osio koostuu kahdesta osa-alueesta. Tutkimuksessa vastataan tutkimuskysymyksiin kirjoituspöytätutkimuksen sekä haastatteluiden avulla. Kirjoituspöytätutkimuksessa pureudutaan yritysten viestintään niiden verkkosivuilla, vastuullisuusraporteissa sekä sosiaalisessa mediassa. Haastateltavien haastatteluilla tuodaan tutkimukseen ensikädentietoa sekä lisää syvyyttä.
Johtopäätöksissä käydään läpi pohdintoja ja vastauksia tutkimuskysymyksiin. Johtopäätöksissä selviää, että osa yrityksistä on ottanut vastuuviestinnän tärkeäksi osaksi yritystoimintaansa, kun taas toiset yritykset eivät ole vielä ottaneet sitä lainkaan osakseen toimintaansa. Sisällöltään tutkimuskohteet viestivät hyvinkin paljon samoista asioista. Lisäksi pohditaan yritysten vastuuviestinnän totuudenmukaisuutta sekä luotettavuutta.