Verkkopohjainen neuvonta lapsipotilaiden vanhemmille
Wallendahr, Hanna (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Wallendahr, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915284
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Teknologian tuomat mahdollisuudet ja digitaaliset palvelut ovat keskiössä, kun terveys- ja
hyvinvointipalveluita uudistetaan. Digitaalisilla ratkaisuilla voidaan parantaa hoidon ja neu vonnan saatavuutta sekä laatua. Sähköiset terveyspalvelut eli e-palvelut tarjoavat helposti
saavutettavaa ja luotettavaa terveystietoa sekä tukevat oikea-aikaiseen hoitoon hakeutu mista ajasta tai paikasta riippumatta.
Tämä opinnäytetyö on osa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS), Uuden las tensairaalan ja Helsingin yliopiston tutkimusryhmän toimintaa, jossa selvitettiin verkkopoh jaisen chat-palvelun soveltuvuutta neuvonta- ja hoitoonohjauspalveluksi. HUS-alueella
asuvat lasten huoltajat voivat keskustella lasten ei-kiireellisestä hoidosta sairaanhoitajan
kanssa chat-palvelussa.
Opinnäytetyössä tutkittiin sairaanhoitajan ja lapsen huoltajan chat-keskustelun sisältöä.
Tutkimuksessa selvitettiin, miksi lapsen huoltajat ottavat yhteyttä chat-palveluun sekä mi hin lapsen terveyttä koskeviin kysymyksiin haetaan vastauksia. Sairaanhoitajan antamasta
neuvonnasta selvitettiin, miten neuvonta ja ohjaus ilmenivät chat-keskusteluissa. Tutkimuk sessa selvitettiin, kuinka hyvin palvelu soveltuu neuvonnan ja ohjauksen välineeksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tallennetut viisikymmentäseitse män (57) verkkokeskustelua muodostivat sekundaarisen dokumenttiaineiston. Dokumentti aineisto kuvasi olemassa olevaa asiaa, ja sisällönanalyysillä luotiin asiasta sanallinen ja
numeraalinen erittely eli kuvailu. Analysointi toteutettiin aineiston luokittelulla ja analyysiä
jatkettiin kvantifioimalla.
Palveluun otettiin yhteyttä lapsen sairauden oireen takia. Yli puolet oireista koski lasten in fektioita. Lasten huoltajat kysyivät eniten hoidon kiireellisyyteen liittyviä asioita sekä koti hoito-ohjeita lapsen sairauden oireeseen. Sairaanhoitaja antoi neuvontaa sekä kotihoito ohjeita lähes kaikissa chat-keskusteluissa, ja aineiston mukaan lapsen sairautta voitiin hoi taa ja seurata kotona. Neuvonta annettiin lähes aina viestikenttään kirjoittaen, sähköisiä
linkkejä neuvonnan antotapana sairaanhoitajat käyttivät vain muutamassa tapauksessa.
Tuloksista pystyttiin päättelemään, että palvelu soveltuu lasten huoltajien neuvonta- ja hoi toonohjauspalveluksi. Sairaanhoitajien antama neuvonta ja ohjaus parhaimmillaan edistä vät lasten huoltajien tietoutta lapsen sairastuessa äkillisesti.
Asiasanat: verkkokeskustelu, chat-palvelu, sähköiset palvelut, verkkopalvelut, hoitotyö,
neuvonta,
Teknologian tuomat mahdollisuudet ja digitaaliset palvelut ovat keskiössä, kun terveys- ja
hyvinvointipalveluita uudistetaan. Digitaalisilla ratkaisuilla voidaan parantaa hoidon ja neu vonnan saatavuutta sekä laatua. Sähköiset terveyspalvelut eli e-palvelut tarjoavat helposti
saavutettavaa ja luotettavaa terveystietoa sekä tukevat oikea-aikaiseen hoitoon hakeutu mista ajasta tai paikasta riippumatta.
Tämä opinnäytetyö on osa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS), Uuden las tensairaalan ja Helsingin yliopiston tutkimusryhmän toimintaa, jossa selvitettiin verkkopoh jaisen chat-palvelun soveltuvuutta neuvonta- ja hoitoonohjauspalveluksi. HUS-alueella
asuvat lasten huoltajat voivat keskustella lasten ei-kiireellisestä hoidosta sairaanhoitajan
kanssa chat-palvelussa.
Opinnäytetyössä tutkittiin sairaanhoitajan ja lapsen huoltajan chat-keskustelun sisältöä.
Tutkimuksessa selvitettiin, miksi lapsen huoltajat ottavat yhteyttä chat-palveluun sekä mi hin lapsen terveyttä koskeviin kysymyksiin haetaan vastauksia. Sairaanhoitajan antamasta
neuvonnasta selvitettiin, miten neuvonta ja ohjaus ilmenivät chat-keskusteluissa. Tutkimuk sessa selvitettiin, kuinka hyvin palvelu soveltuu neuvonnan ja ohjauksen välineeksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tallennetut viisikymmentäseitse män (57) verkkokeskustelua muodostivat sekundaarisen dokumenttiaineiston. Dokumentti aineisto kuvasi olemassa olevaa asiaa, ja sisällönanalyysillä luotiin asiasta sanallinen ja
numeraalinen erittely eli kuvailu. Analysointi toteutettiin aineiston luokittelulla ja analyysiä
jatkettiin kvantifioimalla.
Palveluun otettiin yhteyttä lapsen sairauden oireen takia. Yli puolet oireista koski lasten in fektioita. Lasten huoltajat kysyivät eniten hoidon kiireellisyyteen liittyviä asioita sekä koti hoito-ohjeita lapsen sairauden oireeseen. Sairaanhoitaja antoi neuvontaa sekä kotihoito ohjeita lähes kaikissa chat-keskusteluissa, ja aineiston mukaan lapsen sairautta voitiin hoi taa ja seurata kotona. Neuvonta annettiin lähes aina viestikenttään kirjoittaen, sähköisiä
linkkejä neuvonnan antotapana sairaanhoitajat käyttivät vain muutamassa tapauksessa.
Tuloksista pystyttiin päättelemään, että palvelu soveltuu lasten huoltajien neuvonta- ja hoi toonohjauspalveluksi. Sairaanhoitajien antama neuvonta ja ohjaus parhaimmillaan edistä vät lasten huoltajien tietoutta lapsen sairastuessa äkillisesti.
Asiasanat: verkkokeskustelu, chat-palvelu, sähköiset palvelut, verkkopalvelut, hoitotyö,
neuvonta,