Menetelmiä kitaran otelaudan hahmottamiseen
Samula, Eerik (2021)
Samula, Eerik
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915389
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla oli kiinnostus kitaran otelaudan hahmottamisesta ja sen opettamisesta. Kitaran otelaudan oppiminen on iso kokonaisuus, jonka opettamiseen käytetään monia eri menetelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa yleisimpiä opetuksessa käytettyjä kitaran otelaudan hahmotusmenetelmiä sekä tuoda esiin soitonopettajien näkemyksiä aiheesta. Tavoitteena oli myös kartoittaa eri oppimateriaaleja sekä sähköisiä sovelluksia aiheeseen liittyen. Aineisto koostui neljän eri koulutusasteilla työskentelevän kitaransoiton opettajan teemahaastatteluista. Haastateltavat ovat työskennelleet vuosia kitaransoiton opettajina, ja heillä on laajasti kokemusta erilaisista oppilaista kaikista ikäryhmistä. Haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2021 Zoom-sovelluksen välityksellä. Haastattelun lisäksi on tutkittu lähdekirjallisuutta ja nettiartikkeleja sekä hyödynnetty verkossa toimivien soitonopettajien sisältöä. Haastattelujen perusteella voidaan todeta, ettei ole olemassa yhtä ja ainoaa polkua, jota opetuksessa noudatetaan. Otelaudan hahmottaminen on aihealue, jota on hyvä lähestyä pienissä osissa, useita eri menetelmiä hyödyntäen ja kokeillen. Kitaran otelaudan hahmottaminen on hyvin oppilaskohtaista, minkä takia soitonopettajien on pystyttävä tarvittaessa vaihtamaan näkökulmaa. Käytettävät menetelmät on kuitenkin tärkeä kytkeä osaksi soivaa musiikillista kokonaisuutta. Tutkimustyö voi antaa lisää ajatuksia ja työkaluja otelaudan hahmottamista kehittäville kitaransoitonopettajille tai kitaransoittoa itsenäisesti opiskeleville.