Oppimateriaalia tuki- ja liikuntaelimistön ja hermoston itsenäisen opiskelun tueksi : anatomian ja fysiologian perusteet sairaanhoitajaopiskelijoille
Ustinov, Pihla; Kononoff, Erja; Suvalo, Siiri (2021)
Ustinov, Pihla
Kononoff, Erja
Suvalo, Siiri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915424
Tiivistelmä
Verkossa suoritettavien korkeakouluopintojen määrää on tavoitteena lisätä tulevien vuosien aikana. Erilaiset digitaaliset ratkaisut lisäävät koulutuksen joustavuutta ja saavutettavuutta, ja mahdollistavat tulevaisuuden työelämässä tarvittavien taitojen omaksumisen. Opintojen digitalisoituessa on tärkeää huomioida opiskeltavan alan erityispiirteet sekä oppimateriaalin laatu, käytettävyys ja soveltuvuus verkko-oppimisympäristöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden anatomian ja fysiologian osaamista. Tavoitteena oli tuottaa laadukasta oppimateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoiden itsenäisen opiskelun tueksi. Oppimateriaalia tuotettiin anatomian ja fysiologian perusteet -opintojaksolle verkkopainotteisen monimuotototeutuksen käyttöön. Anatomian ja fysiologian perusteet kuuluvat sairaanhoitajan kliinisen hoitotyön osaamiseen. Toimeksiantajana oli LAB-ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelma.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Kehittämisprosessissa käytettiin konstruktiivista mallia. Tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin teemahaastatteluita, joissa kerättiin kokemustietoa anatomian ja fysiologian opiskelusta. Teoriaosuudessa käsiteltiin sairaanhoitajan ammatillista osaamista, verkko-opiskelua ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Tiedonhakua tehtiin LUT Primo- ja PubMed-tietokannoista sekä painetusta kirjallisuudesta, mitä täydennettiin käsihaulla. Teoriapohjan, tutkimuksellisen osuuden ja toimeksiantajan tarpeiden pohjalta tuotettiin kolme videota, neljä PowerPoint-esitystä, neljä sanastoa, kaksi infograafia, podcast ja seitsemän harjoitustehtävää.
Ensisijaisena jatkokehitysehdotuksena on palautteen kerääminen tuotetusta oppimateriaalista. Lisäksi olisi hyödyllistä kehittää ja tuottaa verkko-oppimateriaalia eri koulutusalojen yhteistyönä. It is an objective to increase the number of university courses that can be carried out online over the coming years. Different forms of digital solutions increase the flexibility and accessibility of education and enable students to adopt the necessary professional skills. In the digitalization process it is important to take into account the specific features of the field of study as well as the quality, usability and suitability of the material.
The purpose of this bachelor’s thesis was to promote knowledge of anatomy and physiology among nursing students. The fundamentals of anatomy and physiology are part of a nurse’s clinical competence. The objective was to produce high quality learning material for nursing students’ independent online studies. The material produced was for a course in anatomy and physiology. This thesis was commissioned by the degree programme in nursing at the LAB University of Applied Sciences.
This was a functional thesis. The constructive method was used in the process. The research data was collected from LUT Primo and PubMed databases. Additionally, semi-structured interviews were used to gather data on the experiences of studying anatomy and physiology. Based on the theory, gathered data and the client’s needs the produced material consisted of three videos, four PowerPoint presentations, four glossaries, two infographs, a podcast and seven exercises.
A proposal for future research could be to gather feedback about the produced mate rial. In addition, it would be useful to develop and produce e-learning material in multi professional co-operation with other fields of study.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden anatomian ja fysiologian osaamista. Tavoitteena oli tuottaa laadukasta oppimateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoiden itsenäisen opiskelun tueksi. Oppimateriaalia tuotettiin anatomian ja fysiologian perusteet -opintojaksolle verkkopainotteisen monimuotototeutuksen käyttöön. Anatomian ja fysiologian perusteet kuuluvat sairaanhoitajan kliinisen hoitotyön osaamiseen. Toimeksiantajana oli LAB-ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelma.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Kehittämisprosessissa käytettiin konstruktiivista mallia. Tutkimuksellisessa osuudessa toteutettiin teemahaastatteluita, joissa kerättiin kokemustietoa anatomian ja fysiologian opiskelusta. Teoriaosuudessa käsiteltiin sairaanhoitajan ammatillista osaamista, verkko-opiskelua ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä. Tiedonhakua tehtiin LUT Primo- ja PubMed-tietokannoista sekä painetusta kirjallisuudesta, mitä täydennettiin käsihaulla. Teoriapohjan, tutkimuksellisen osuuden ja toimeksiantajan tarpeiden pohjalta tuotettiin kolme videota, neljä PowerPoint-esitystä, neljä sanastoa, kaksi infograafia, podcast ja seitsemän harjoitustehtävää.
Ensisijaisena jatkokehitysehdotuksena on palautteen kerääminen tuotetusta oppimateriaalista. Lisäksi olisi hyödyllistä kehittää ja tuottaa verkko-oppimateriaalia eri koulutusalojen yhteistyönä.
The purpose of this bachelor’s thesis was to promote knowledge of anatomy and physiology among nursing students. The fundamentals of anatomy and physiology are part of a nurse’s clinical competence. The objective was to produce high quality learning material for nursing students’ independent online studies. The material produced was for a course in anatomy and physiology. This thesis was commissioned by the degree programme in nursing at the LAB University of Applied Sciences.
This was a functional thesis. The constructive method was used in the process. The research data was collected from LUT Primo and PubMed databases. Additionally, semi-structured interviews were used to gather data on the experiences of studying anatomy and physiology. Based on the theory, gathered data and the client’s needs the produced material consisted of three videos, four PowerPoint presentations, four glossaries, two infographs, a podcast and seven exercises.
A proposal for future research could be to gather feedback about the produced mate rial. In addition, it would be useful to develop and produce e-learning material in multi professional co-operation with other fields of study.