Korkeakouluopiskelijoiden yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemukset poikkeusaikana
Hyvönen, Jenni; Turve, Noora (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Hyvönen, Jenni
Turve, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915380
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Nyyti ry:n ja yhdistyksen Yhdessä yhteisöksi- hankkeen (2018-2021) kanssa. Tarkoituksena oli selvittää Yhdessä yhteisöksi- hankkeen pilottioppilaitoksien, Jyväskylän yliopiston sekä Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksia poikkeusaikana. Opinnäytetyön pääpaino oli poikkeusajan mahdollisessa vaikutuksessa yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksiin. Työelämäkumppani Nyyti ry voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia ja tietoja kehittämistehtävissään tulevaisuudessa. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää yleisellä tasolla korkeakouluopiskelijoiden osallisuuden ja yhteisöllisyyden kehittämisessä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin yhteisöllisyyttä ja yhteisöä, osallisuutta, yksinäisyyttä sekä poikkeusaikaa. Opinnäytetyö rakentui kyselytutkimuksen ympärille. Tutkimustyössä hyödynnettiin määrällistä- sekä laadullista tutkimusmuotoa. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Surveypal-verkkopalvelussa. Kyselylomake lähetettiin Laurea-ammattikorkeakoulun sekä Jyväskylän yliopiston opiskelijoille sekä henkilökunnalle. Kyselytutkimuksella haettiin vastauksia siihen, miten yhteisöllisyys toteutui opiskelijoiden opiskelupaikassa poikkeusaikana. Vastaajiksi saatiin 373 opiskelijaa ja 16 henkilökunnan jäsentä.
Tulosten perusteella opiskelijoiden kokemukset yhteisöllisyydestä ja osallisuudesta poikkeusaikana olivat melko saman suuntaisia. Keskeisimmiksi haasteiksi oman yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemukselle nousivat väsymys, yksinäisyys, vuorovaikutuksen ja kohtaamisten puute sekä porukoiden muodostumisen haasteet. Opiskelijat kaipasivat kasvokkaisia kohtaamisia porukoissa ja koulujen käytävillä muiden opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat kokivat etänä tapahtuvan opetuksen, tapahtumien ja toimintojen haasteelliseksi vuorovaikutuksen ja yhteydenpidon näkökulmista. Merkittävämmäksi yhteisöllisyyden haasteeksi nousi opiskelijoiden kokema yksinäisyys ja sen yleistyminen poikkeusajan myötä. Opiskelijat ja henkilökunta kokivat yksinäisyyden merkittävänä haasteena yhteisöllisyyden toteutumisessa opiskelijoiden opiskelupaikassa. Opiskelijat ja henkilökunta toivoivat monipuolisempia, näkyvämpiä ja opiskelijalähtöisempiä toimia yhteisöllisyyden edistämiseksi korkeakouluopiskelijoiden opiskelupaikoissa poikkeusaikana.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin yhteisöllisyyttä ja yhteisöä, osallisuutta, yksinäisyyttä sekä poikkeusaikaa. Opinnäytetyö rakentui kyselytutkimuksen ympärille. Tutkimustyössä hyödynnettiin määrällistä- sekä laadullista tutkimusmuotoa. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Surveypal-verkkopalvelussa. Kyselylomake lähetettiin Laurea-ammattikorkeakoulun sekä Jyväskylän yliopiston opiskelijoille sekä henkilökunnalle. Kyselytutkimuksella haettiin vastauksia siihen, miten yhteisöllisyys toteutui opiskelijoiden opiskelupaikassa poikkeusaikana. Vastaajiksi saatiin 373 opiskelijaa ja 16 henkilökunnan jäsentä.
Tulosten perusteella opiskelijoiden kokemukset yhteisöllisyydestä ja osallisuudesta poikkeusaikana olivat melko saman suuntaisia. Keskeisimmiksi haasteiksi oman yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemukselle nousivat väsymys, yksinäisyys, vuorovaikutuksen ja kohtaamisten puute sekä porukoiden muodostumisen haasteet. Opiskelijat kaipasivat kasvokkaisia kohtaamisia porukoissa ja koulujen käytävillä muiden opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat kokivat etänä tapahtuvan opetuksen, tapahtumien ja toimintojen haasteelliseksi vuorovaikutuksen ja yhteydenpidon näkökulmista. Merkittävämmäksi yhteisöllisyyden haasteeksi nousi opiskelijoiden kokema yksinäisyys ja sen yleistyminen poikkeusajan myötä. Opiskelijat ja henkilökunta kokivat yksinäisyyden merkittävänä haasteena yhteisöllisyyden toteutumisessa opiskelijoiden opiskelupaikassa. Opiskelijat ja henkilökunta toivoivat monipuolisempia, näkyvämpiä ja opiskelijalähtöisempiä toimia yhteisöllisyyden edistämiseksi korkeakouluopiskelijoiden opiskelupaikoissa poikkeusaikana.