Asiantuntijaorganisaation toimintatapojen yhtenäistäminen : Lean myynti- ja projektitoimitusprosessien kehittämisessä
Taponen, Kati (2012)
Taponen, Kati
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915512
Tiivistelmä
Tämä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyö käsittelee asiantuntijaorganisaation palveluprosessien yhtenäistämistä ja kehittämistä Lean- menetelmää hyödyntäen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Lean- menetelmää voidaan hyödyntää asiantuntijaorganisaatiossa ja palveluprosessien yhtenäistämisessä ja mitkä ovat nykytilan hyvät käytännöt ja ongelmakohdat. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin millaisilla ratkaisuilla ja kehittämisehdotuksilla kohdeorganisaatio siirtyy kohti Leanin mukaista toimintaa ja miten tietojärjestelmää voidaan hyödyntää nykyistä tehokkaammin.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään prosessien kehittämiseen, asiantuntijaorganisaation erityispiirteisiin ja Lean- menetelmään. Tietoperustassa käsitellään Lean- menetelmän perusajatusta teollisesta toimintaympäristöstä ja sen soveltamista uuteen ympäristöön, palveluorganisaatioon. Lisäksi tietoperustassa esitellään Leanin käyttöönottoa edesauttavaa 5S- menetelmä.
Tutkimuksen empiirisen osion alussa tutustuttiin kohdeorganisaation yrityskulttuuriin ja toimintaympäristöön. Empiriaosuudessa toteutettiin valituille prosesseille mallinnus ja nykytilan analyysi valittuja tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Nykytilan analyysissa tunnistettiin keskeiset Lean- hukat, tietojärjestelmän osuus prosessien toiminnassa sekä suoritettiin pilottiyksikön 5S- analysointi. Tunnistetut kehittämisehdotukset olivat nykytilan analysoinnin tuloksena tunnistettuja Lean- hukkia ja työkaluihin liittyviä huomioita, jotka kehittämisehdotukset toteuttamalla parantavat lisäarvon virtauttamista prosesseissa.
Tutkimuksen lähtökohta oli selvittää Lean- menetelmän soveltuvuutta palveluprosessien yhtenäistämiseen asiantuntijaorganisaatiossa. Tutkimuksen toteutus osoitti, että Lean- menetelmää hyödyntäen voidaan myös palveluorganisaation prosesseista tunnistaa hukkatekijöitä.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdytään prosessien kehittämiseen, asiantuntijaorganisaation erityispiirteisiin ja Lean- menetelmään. Tietoperustassa käsitellään Lean- menetelmän perusajatusta teollisesta toimintaympäristöstä ja sen soveltamista uuteen ympäristöön, palveluorganisaatioon. Lisäksi tietoperustassa esitellään Leanin käyttöönottoa edesauttavaa 5S- menetelmä.
Tutkimuksen empiirisen osion alussa tutustuttiin kohdeorganisaation yrityskulttuuriin ja toimintaympäristöön. Empiriaosuudessa toteutettiin valituille prosesseille mallinnus ja nykytilan analyysi valittuja tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Nykytilan analyysissa tunnistettiin keskeiset Lean- hukat, tietojärjestelmän osuus prosessien toiminnassa sekä suoritettiin pilottiyksikön 5S- analysointi. Tunnistetut kehittämisehdotukset olivat nykytilan analysoinnin tuloksena tunnistettuja Lean- hukkia ja työkaluihin liittyviä huomioita, jotka kehittämisehdotukset toteuttamalla parantavat lisäarvon virtauttamista prosesseissa.
Tutkimuksen lähtökohta oli selvittää Lean- menetelmän soveltuvuutta palveluprosessien yhtenäistämiseen asiantuntijaorganisaatiossa. Tutkimuksen toteutus osoitti, että Lean- menetelmää hyödyntäen voidaan myös palveluorganisaation prosesseista tunnistaa hukkatekijöitä.