Yhteinen harrastus lapsen kanssa : Vanhemman tukeminen 5–6-vuotiaan viulistin soittoharrastuksessa
Hanhisalo, Susanna (2021)
Hanhisalo, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915256
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli tutkia, miten vanhemmat osallistuvat 5–6-vuotiaan lapsensa viulunsoittoharrastukseen ja millaiseksi he kokevat oman roolinsa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään 5–6-vuotiaan lapsen kehitystä kehitys- ja kulttuuripsykologisista näkökulmista sekä yleisesti 5–6-vuotiaan lapsen kehitystä. Lisäksi tarkastellaan alkeisopetukseen ja vanhemman osallistumiseen liittyviä aikaisempia tutkimuksia sekä kolmea Suomessa käytettyä yleistä viulunsoiton opetusmenetelmää.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselyllä. Kyselyn kohteena olivat vanhemmat, jotka eivät ole soittaneet aiemmin mitään instrumenttia. Tutkimus oli sekä määrällinen että laadullinen. Avoimet kysymykset analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysiä. Kyselyssä oli kolme teemaa: viulutunnit ja opetusmetodit, kotiharjoittelu sekä soittoasento. Kyselyssä selvitettiin muun muassa, miten vanhempi osallistuu lapsen viulunsoittoharrastukseen, mitä opetusmenetelmiä opettaja käyttää ja miten vanhempi osallistuu lapsen kotiharjoitteluun. Lisäksi haluttiin tietää keinoja soittoasennon ylläpitämiseen ja muita hyviä keinoja, jotka edistävät lapsen viulunsoittoharrastusta.
Suurin osa kyselyyn vastanneiden vanhempien lapsista käy Suzuki-viulutunneilla. Kyselystä selvisi, että 15–20 minuuttia on sopiva määrä viulunsoiton harjoitteluun kotona 5–6-vuotiaan lapsen kanssa. Säännöllisyys, motivoiminen ja hauskanpito lapsen kanssa paransivat lapsen ja vanhemman harjoitteluhetkiä. Muita soittamista tukevia keinoja olivat lapsen esiintymiset kotiympäristössä, musiikin kuunteleminen sekä lapsen kehuminen.
Kyselyssä saatuja keinoja voivat käyttää sekä vanhemmat että opettajat viulunsoiton opetuksessa. Keinot eivät ole pelkästään viulunsoittoon sopivia, vaan niitä kaikkia voi hyödyntää myös muiden instrumenttien opetuksessa.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselyllä. Kyselyn kohteena olivat vanhemmat, jotka eivät ole soittaneet aiemmin mitään instrumenttia. Tutkimus oli sekä määrällinen että laadullinen. Avoimet kysymykset analysoitiin käyttämällä laadullista sisällönanalyysiä. Kyselyssä oli kolme teemaa: viulutunnit ja opetusmetodit, kotiharjoittelu sekä soittoasento. Kyselyssä selvitettiin muun muassa, miten vanhempi osallistuu lapsen viulunsoittoharrastukseen, mitä opetusmenetelmiä opettaja käyttää ja miten vanhempi osallistuu lapsen kotiharjoitteluun. Lisäksi haluttiin tietää keinoja soittoasennon ylläpitämiseen ja muita hyviä keinoja, jotka edistävät lapsen viulunsoittoharrastusta.
Suurin osa kyselyyn vastanneiden vanhempien lapsista käy Suzuki-viulutunneilla. Kyselystä selvisi, että 15–20 minuuttia on sopiva määrä viulunsoiton harjoitteluun kotona 5–6-vuotiaan lapsen kanssa. Säännöllisyys, motivoiminen ja hauskanpito lapsen kanssa paransivat lapsen ja vanhemman harjoitteluhetkiä. Muita soittamista tukevia keinoja olivat lapsen esiintymiset kotiympäristössä, musiikin kuunteleminen sekä lapsen kehuminen.
Kyselyssä saatuja keinoja voivat käyttää sekä vanhemmat että opettajat viulunsoiton opetuksessa. Keinot eivät ole pelkästään viulunsoittoon sopivia, vaan niitä kaikkia voi hyödyntää myös muiden instrumenttien opetuksessa.