Grafiikan tuotanto TV-promootioon : Case: TV-sarja Virta
Vilko, Maria (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Vilko, Maria
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616465
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään grafiikan tuotantoa TV-promootioon TV-kanava Nelo- selle tehdyn projektin kautta. Projekti suoritettiin osana työharjoittelujaksoa Nelonen Medi- an markkinointitiimissä vuonna 2011. Tehtävänä oli luoda grafiikkaa Virta-nimisen rikossar- jan TV-promootiota varten. Grafiikkaosuus jaettiin kahteen osaan: virkamerkkien luomi- seen sekä loppukuvaan. Kummatkin työosuudet vaativat grafiikan syväystä videokuvaan. Grafiikan syväys on yleisin ja tärkein tapa yhdistää grafiikka ja videokuva, siksi se valittiin opinnäytetyön pääaiheeksi.
Teoriaosuudessa tarkastellaan erilaisia grafiikan syväystekniikoita ja perehdytään seikkoi- hin, jotka parantavat syväyksen lopputulosta ja uskottavuutta. Tässä osuudessa myös ava- taan tarkemmin käsitettä TV-promootio ja käydään läpi, kuinka TV-kanavan promojen työ- prosessi etenee.
Projektin etenemistä ja aikatauluttamista suunniteltiin yhdessä Nelosen markkinointitiimin promotuottajan kanssa. Kun promon ydinidea oli selvillä, suoritettiin tarvittavat kuvaukset lisäkohtauksia varten. Näihin lisäkohtauksiin sitten rakennettiin jälkikäsittelyssä tyhjien korttien päälle virkamerkkigrafiikat, sillä oikeita virkamerkkejä ei ollut saatavilla. Virkamerk- kejä luodessa käytettiin Adobe Photoshopia kortin ulkonäön luomiseen, liikkeentallennusta Imagineer Systems Mocha AE:ssä sekä erilaisia efektejä Adobe After Effectsissä. Projek- tin toista loppukuvan osuutta varten käytettiin hyväksi Adobe After Effectsin maski- ominaisuutta. Siinä erikseen kuvatut hahmot leikattiin maskien avulla taustoistaan ja yhdis- tettiin samaa taustaa vasten yhteen kuvaan.
Projekti eteni ongelmitta ja tekijä saavutti haluamansa tulokset alle asetetun aikarajan. Virran markkinointikampanja, jonka osana promo oli, oli menestyksekäs. Teoriaosuuden syvällisempi pohdinta on kehittänyt tekijän grafiikan syväyksen taitoja ja tuonut lisää am- mattimaisuutta työtapoihin. Tekijä suosittelee aiheesta kiinnostuneille sekä aloitteleville tietokonegrafiikan sekä jälkituotannon opiskelijoille perehtymistä etenkin Syväyksen vii- meistelytekniikat -osioon.
Teoriaosuudessa tarkastellaan erilaisia grafiikan syväystekniikoita ja perehdytään seikkoi- hin, jotka parantavat syväyksen lopputulosta ja uskottavuutta. Tässä osuudessa myös ava- taan tarkemmin käsitettä TV-promootio ja käydään läpi, kuinka TV-kanavan promojen työ- prosessi etenee.
Projektin etenemistä ja aikatauluttamista suunniteltiin yhdessä Nelosen markkinointitiimin promotuottajan kanssa. Kun promon ydinidea oli selvillä, suoritettiin tarvittavat kuvaukset lisäkohtauksia varten. Näihin lisäkohtauksiin sitten rakennettiin jälkikäsittelyssä tyhjien korttien päälle virkamerkkigrafiikat, sillä oikeita virkamerkkejä ei ollut saatavilla. Virkamerk- kejä luodessa käytettiin Adobe Photoshopia kortin ulkonäön luomiseen, liikkeentallennusta Imagineer Systems Mocha AE:ssä sekä erilaisia efektejä Adobe After Effectsissä. Projek- tin toista loppukuvan osuutta varten käytettiin hyväksi Adobe After Effectsin maski- ominaisuutta. Siinä erikseen kuvatut hahmot leikattiin maskien avulla taustoistaan ja yhdis- tettiin samaa taustaa vasten yhteen kuvaan.
Projekti eteni ongelmitta ja tekijä saavutti haluamansa tulokset alle asetetun aikarajan. Virran markkinointikampanja, jonka osana promo oli, oli menestyksekäs. Teoriaosuuden syvällisempi pohdinta on kehittänyt tekijän grafiikan syväyksen taitoja ja tuonut lisää am- mattimaisuutta työtapoihin. Tekijä suosittelee aiheesta kiinnostuneille sekä aloitteleville tietokonegrafiikan sekä jälkituotannon opiskelijoille perehtymistä etenkin Syväyksen vii- meistelytekniikat -osioon.