Työnhakijan kokemus rekrytointiprosessista koronapandemian aikana
Jacobsson, Ronja (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Jacobsson, Ronja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915252
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen kokemus Suomessa asuvilla työnhakijoilla oli rekrytointiprosessista koronapandemian aikana. Tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat työnhakijoiden mielestä ovat rekrytointiprosessissa toimineet ja mitkä eivät. Pääongelma tutkimuksessa oli: kuinka työnhakija on kokenut rekrytointiprosessin vallitsevan koronaepidemian aikana? Alanongelmat olivat seuraavanlaisia: mitkä asiat merkitsevät työnhakijalle eniten rekrytointiprosessissa ja minkälaisia tunteita hakijoille syntyi rekrytointiprosessin aikana? Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, eli kyseessä oli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tiedonkeruu tehtiin kyselylomakkeen avulla ja kyselyn nettilinkki julkaistiin LinkedIniin ja Facebookiin. Kysely oli avoinna 24.3. – 7.4.2021 ja kyselyyn vastasi yhteensä 329 henkilöä. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa.
Koronapandemian takia monilla työpaikoilla on siirrytty etätöihin, mikä monessa tapauksessa on tarkoittanut uusia toimintatapoja työnteossa. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii rekrytointi, eli henkilöstöhankinta, joka tarkoittaa kaikkia niitä toimenpiteitä, joita yritys käyttää palkatakseen uuden työntekijän. Rekrytoidessa haastatteluita on usein pidetty etänä, joko puhelimitse tai videoyhteyksin.
Tutkimukseen vastanneista suurin osa olivat Etelä-Suomalaisia naisia ikäluokassa 18–39. Yli puolet rekrytointiprosesseista järjestettiin täysin etänä, ja suurimman osan mielestä etäprosessi oli mukava ja toimi hyvin. Valtaosan mielestä prosessi sujui melko hyvin kaikin puolin, mutta viestintä oli yleisin asia, johon työnhakijat eivät olleet tyytyväisiä, vaikka toisaalta se oli vastaajille tärkein elementti. Tunteet ilo, tyytyväisyys sekä positiivinen yllättyneisyys kuvasivat parhaiten vastaajien kokemusta rekrytointiprosessista. Automatisoitu videohaastattelu herätti eniten mielipiteitä.
Rekrytoivan tahon yrityksessä tulisi kiinnittää entistäkin enemmän huomiota aktiiviseen viestintään sekä prosessin sujuvaan läpiviemiseen. Etänä järjestetty rekrytointiprosessi toimii, mutta prosessia, jossa haastattelu järjestetään kasvotusten, kaivataan kovasti. Kehitysideat, joita työssä tuodaan esille liittyvät viestintään ja rekrytointiprosessin yleiseen selkeyteen sekä palautteeseen ja automatisoituun videohaastatteluun.
Koronapandemian takia monilla työpaikoilla on siirrytty etätöihin, mikä monessa tapauksessa on tarkoittanut uusia toimintatapoja työnteossa. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii rekrytointi, eli henkilöstöhankinta, joka tarkoittaa kaikkia niitä toimenpiteitä, joita yritys käyttää palkatakseen uuden työntekijän. Rekrytoidessa haastatteluita on usein pidetty etänä, joko puhelimitse tai videoyhteyksin.
Tutkimukseen vastanneista suurin osa olivat Etelä-Suomalaisia naisia ikäluokassa 18–39. Yli puolet rekrytointiprosesseista järjestettiin täysin etänä, ja suurimman osan mielestä etäprosessi oli mukava ja toimi hyvin. Valtaosan mielestä prosessi sujui melko hyvin kaikin puolin, mutta viestintä oli yleisin asia, johon työnhakijat eivät olleet tyytyväisiä, vaikka toisaalta se oli vastaajille tärkein elementti. Tunteet ilo, tyytyväisyys sekä positiivinen yllättyneisyys kuvasivat parhaiten vastaajien kokemusta rekrytointiprosessista. Automatisoitu videohaastattelu herätti eniten mielipiteitä.
Rekrytoivan tahon yrityksessä tulisi kiinnittää entistäkin enemmän huomiota aktiiviseen viestintään sekä prosessin sujuvaan läpiviemiseen. Etänä järjestetty rekrytointiprosessi toimii, mutta prosessia, jossa haastattelu järjestetään kasvotusten, kaivataan kovasti. Kehitysideat, joita työssä tuodaan esille liittyvät viestintään ja rekrytointiprosessin yleiseen selkeyteen sekä palautteeseen ja automatisoituun videohaastatteluun.