Impact of COVID-19 on the development of ’’Spain Internship’’ company’s remote internships
Hämäläinen, Joel; Järvinen, Joona (2021)
Hämäläinen, Joel
Järvinen, Joona
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060915215
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Spain Internshipin uutta etäharjoitteluohjelmaa kvalitatiivisten ja kvantitatiivisten tutkimusmenetelmien avulla. Etätyöharjoitteluohjelma auttaa yrityksen sopeutumista COVID-19-tilanteeseen ja sillä on suuri etu alan kilpailijoihin nähden. Tämän lisäksi se laajentaa yrityksen tarjontaa ja lisää siten asiakkaiden määrää. Kehitystehtävän esitti Spain Internship. Yritys halusi tietää lisätietoja kohdemarkkinoiden (kansainvälisten opiskelijoiden) halusta valita etäharjoittelu normaalin ulkomaisen harjoittelun sijaan. He olivat kiinnostuneita siitä, kuinka paljon rahaa opiskelijat voisivat maksaa etäharjoittelusta. Lisäksi yrityksen on tiedettävä, minkälaisia asiakirjoja opiskelijat tarvitsevat kohdemaassaan. Spain Internshipin kohdemaana olivat Suomi, Ruotsi, Iso-Britannia, Saksa, Alankomaat, Ranska ja Kroatia. Tietoperusta koostuu aiheista, jotka ovat hyödyllisiä yrityksen jatkuvalle kehittämiselle. Siinä on teoriaa yrityksen toiminnasta kriisitilanteessa, etätyöstä, kulttuurienvälisestä viestinnästä, yrityksen palvelujen, tutkimusprosessin ja menetelmien kehittämisestä. Kuten edellä mainittiin, menetelmät olivat kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusta. Tarkemmin sanottuna ne olivat opiskelijoille suunnattu kyselytutkimus ja haastattelu, jonka tarkoituksena oli vastata yrityksen toivomiin ongelmakysymyksiin mahdollisimman laajasti ja analyyttisimmällä tavalla. Kyselyyn vastasi 40 kansainvälistä opiskelijaa, ja yksi kustakin kohdemaasta osallistui haastatteluihin. Merkittävin ero ulkomailla työskentelyn ja kansainvälisen etätyön tuloksissa oli se, että 82,5% opiskelijoista vastasi olevansa kiinnostunut tai kiinnostunut ulkomailla työskentelystä. Etätyössä vastaava prosenttiosuus oli 72,5%. 12,5% opiskelijoista maksaisi yli 500 € harjoittelusta ulkomailla, kun taas vain 2,5% maksaisi saman summan etäharjoittelusta. Spain Internshipille tehtiin myös benchmarkkausta, millä oli tavoitteena yrityksen verkkosivujen kehittäminen. Haastattelut osoittivat, että monissa kohdemaissa etätyöhön tarvitaan vain oppimissopimus tai työharjoittelusopimus. Kaiken kaikkiaan tämä opinnäytetyö antaa lukijalle laajan käsityksen etätyön ja ulkomailla suoritettujen harjoittelujen eroista eri Euroopan maiden opiskelijoiden näkökulmasta. The objective of the thesis was to develop Spain Internship’s new programme of remote internships by using qualitative and quantitative research methods. It will help the company’s adaptability to COVID-19 situation and has a large advantage over competitors in the industry. In addition to that, it expands the company’s supply, and thereby increases the number of customers. Development task was presented by Spain Internship. The company wanted to know more information about the target markets’ (international students’) eagerness of taking a remote internship instead of ’’normal’’ internship abroad. They were interested how much money could the students pay for a remote internship. Further, the company needs to know what kind of documents the students need in their target countries. The target countries for Spain Internship are Finland, Sweden, United Kingdom, Germany, The Netherlands, France and Croatia. The knowledge base consists of topics that are beneficial for the company’s continuous developing. It has theory about company operations during crisis situation, telecommuting, cross-cultural communication, developing company’s services, research process and its’ methods. As mentioned above, the methods were quantitative and qualitative research. More specifically, they were a survey and interview directed at students, with the aim of answering the problem questions desired by the company in the broadest and most analytical way possible. 40 international students responded to the survey, and one from each target country participated in the interviews. The most significant difference in the results of working abroad and telecommuting internationally was that 82.5% of students responded that they were either interested or very interested in working abroad. In telecommuting, the corresponding percentage was 72.5%. 12,5% of students would pay over 500€ to have an internship abroad, whereas only 2,5% would pay the same amount for a remote internship. Interviews showed that in a large number of target countries, only a learning agreement or a work placement agreement is needed for teleworking. All in all, this thesis gives the reader a broad understanding of the differences between teleworking and internships abroad from the perspective of students from different European countries.