Digitaalinen taloushallinto suomalaisissa alle 10 henkilöä työllistävissä tilitoimistoissa vuonna 2021
Kiviniemi, Tatu (2021)
Kiviniemi, Tatu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815138
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin digitalisaation ja robotiikan tuomiin vaikutuksiin taloushallinnon alalla ja kuinka nämä muutokset on otettu vastaan suomalaisissa pienissä, alle 10 henkilöä työllistävissä tilitoimistoissa. Tämän työn tavoitteena oli saada selkeä kuva digitalisaation ja robotiikan tuomista mahdollisuuksista ja saada konkreet-tista tietoa, kuinka se on vaikuttanut kohderyhmän toimijoihin.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön toiminnallisena osana toteutettiin kohderyhmän tilitoimistoille anonyymi internet-kysely, johon osallistui 305 eri yritystä. Saapuneita vastauksia analysoitiin kuvaajia ja taulukoita hyödyntämällä.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan digitaalisuus ja robotiikka ovat osittain käytössä monessa suomalaisessa tillitoimistossa, mutta silti perinteisen taloushallinnon menetelmiä harjoitetaan edelleen. Tutkimuksessa ilmeni, että vaikka moderneihin toimintatapoihin suhtaudutaan entistä avoimemmin, silti perinteisiä menetelmiä suositaan edelleen asiakkaista johtuvista syistä, tietotekniikan osaamisen puutteiden vuoksi ja luottamuspulasta automaatiota ja robotiikkaa kohtaan.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä eli kvantitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön toiminnallisena osana toteutettiin kohderyhmän tilitoimistoille anonyymi internet-kysely, johon osallistui 305 eri yritystä. Saapuneita vastauksia analysoitiin kuvaajia ja taulukoita hyödyntämällä.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan digitaalisuus ja robotiikka ovat osittain käytössä monessa suomalaisessa tillitoimistossa, mutta silti perinteisen taloushallinnon menetelmiä harjoitetaan edelleen. Tutkimuksessa ilmeni, että vaikka moderneihin toimintatapoihin suhtaudutaan entistä avoimemmin, silti perinteisiä menetelmiä suositaan edelleen asiakkaista johtuvista syistä, tietotekniikan osaamisen puutteiden vuoksi ja luottamuspulasta automaatiota ja robotiikkaa kohtaan.