Aggressiivisesti käyttäytyvän potilaan tunnistaminen ja kohtaaminen
Männistö, Meri; Muuse, Sumaya; Mäkelä, Jutta (2021)
Männistö, Meri
Muuse, Sumaya
Mäkelä, Jutta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815173
Tiivistelmä
Fyysinen ja henkinen väkivalta, sekä niiden uhka ovat lisääntyneet hoitotyössä. Tästä syystä tulisi olla saatavilla tietoa, jonka avulla hoitajat pystyvät tunnistamaan ja kohtamaan aggressiivisesti käyttäytyvän potilaan oikealla tavalla. Hoitajan tulisi osata puhutella ja lähestyä potilasta ammattitaitoisesti tilanteen vaatimalla tavalla. Hoitajan on myös hyvä olla tietoinen aggressiivisuuden eri muodoista sekä niiden ilmenemistavoista. Hoitajan monipuolisen osaamisen avulla saadaan väkivaltatilanteet minimoitua ja turvallisuus maksimoitua.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, minkälainen on tyypillinen aggressiivisesti käyttäytyvä potilas ja miten hänet tulee kohdata. Tavoitteena on edistää hoitohenkilökunnan osaamista ja valmiuksia aggressiivisesti käyttäytyvän potilaan tunnistamiseen sekä kohtaamiseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriin Tyks Akuutti. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku suoritettiin käyttämällä terveysalan tietokantoja, kuten JBI, Medic, PubMed, Cinahl ja EBSCO. Tiedonhakua tehtiin myös manuaalisesti. Kirjallisuuskatsauksen tulososioon valikoitui 13 tutkimusta ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Potilaan aggressiivinen käytös oli tyypillisesti joko verbaalista tai fyysistä. Verbaalista aggressiota ilmeni potilaiden käyttäytymisessä huomattavasti enemmän kuin fyysistä aggressiota. Lisäksi aggressiivisesti käyttäytyvillä potilailla havaittiin muutoksia sosiaalisessa käyttäytymisessä ja tietynlaisia aggressiivisen käytöksen ennakkomerkkejä. Aggressiivisesti käyttäytyvien potilaiden kohtaamisessa tuli huomioida ennakointi, vuorovaikutus sekä tilanteen hallinta. Hoitajien ammatti- ja vuorovaikutustaidoilla oli suuri merkitys tilanteen hallinnan kannalta. Tehokkain aggressiivisuutta vähentävä keino oli sen ennaltaehkäisy.
Tulosten avulla hoitajat saavat selkeämmän kuvan tyypillisesti aggressiivisesti käyttäytyvästä potilaasta. Tämän avulla hoitajat kykenevät paremmin tunnistamaan ja kohtaamaan aggressiivisesti käyttäytyvän potilaan ja ennaltaehkäisemään mahdollisia väkivaltatilanteita. Yleistyneiden uhka- ja väkivaltatilanteiden vuoksi hoitajien olisi hyvä saada lisäkoulutusta väkivaltatilanteiden ennakoimisesta ja hallinnasta. Ennakoinnin avulla pystytään reagoimaan potilaan käytökseen heti aggression ensimerkkien ilmetessä, ehkäisten tilanteen kärjistymisen väkivaltatilanteeksi. Tulevaisuudessa tulisi tutkia ja tuottaa enemmän kotimaista ajankohtaista tietoa aggressiivisen käyttäytymisen tunnistamisesta ja kohtaamisesta. Physical and emotional violence, as well as the threat of them, has increased in nursing. For this reason, information should be available to enable nurses to identify and confront the aggressively behaving patient in the right way. Nurses should be able speak to and approach the patient professionally as required by the situation. It is also good for nurses to be aware of the various forms of aggression and their manifestations. With the help of the nurses’ versatile skills, violent situations can be minimized, and safety maximized.
The purpose of this thesis was to determine through a literature review, how aggressive patients typically behave and how nurses should face them. The aim is to promote competence and ability of nurses to identify and deal with aggressively behaving patients. The thesis was commissioned by Tyks Acute, which belongs to the Hospital District of Southwest Finland. The thesis was conducted as a descriptive literature review. Data retrieval was conducted using health care databases such as JBI, Medic, PubMed, Cinahl and EBSCO. Thirteen studies were selected for the results section of the literature review and the data was analyzed by inductive content analysis.
In the studies reviewed, the aggressive behaviour of the patient was either verbal or physical. Verbal aggression occurred significantly more in patients’ behaviour than physical aggression. In addition, changes in social behaviour and certain signs of aggressive behaviour were observed in aggressively behaving patients. Anticipation, interaction and control of the situation had to be considered when encountering aggressively behaving patients. Nurses’ professional and interaction skills were of great importance in managing the situation. The most effective way to reduce aggression was to prevent it.
The results will help nurses to get a clearer picture of a patient who typically behaves aggressively. This allows nurses to be able to identify and confront the aggressively behaving patient and prevent potentially violent situations. Due to the growing number of threatening and violent situations, nurses should receive additional training in anticipating and managing violent situations. Anticipation allows you to respond to the patients’ behaviour as soon as the first signs of aggression appear, preventing the situation from escalating into a violent situation. In the future, identifying and confronting aggressive behaviour should be studied more, also in the Finnish context.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla, minkälainen on tyypillinen aggressiivisesti käyttäytyvä potilas ja miten hänet tulee kohdata. Tavoitteena on edistää hoitohenkilökunnan osaamista ja valmiuksia aggressiivisesti käyttäytyvän potilaan tunnistamiseen sekä kohtaamiseen. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiriin Tyks Akuutti. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaku suoritettiin käyttämällä terveysalan tietokantoja, kuten JBI, Medic, PubMed, Cinahl ja EBSCO. Tiedonhakua tehtiin myös manuaalisesti. Kirjallisuuskatsauksen tulososioon valikoitui 13 tutkimusta ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Potilaan aggressiivinen käytös oli tyypillisesti joko verbaalista tai fyysistä. Verbaalista aggressiota ilmeni potilaiden käyttäytymisessä huomattavasti enemmän kuin fyysistä aggressiota. Lisäksi aggressiivisesti käyttäytyvillä potilailla havaittiin muutoksia sosiaalisessa käyttäytymisessä ja tietynlaisia aggressiivisen käytöksen ennakkomerkkejä. Aggressiivisesti käyttäytyvien potilaiden kohtaamisessa tuli huomioida ennakointi, vuorovaikutus sekä tilanteen hallinta. Hoitajien ammatti- ja vuorovaikutustaidoilla oli suuri merkitys tilanteen hallinnan kannalta. Tehokkain aggressiivisuutta vähentävä keino oli sen ennaltaehkäisy.
Tulosten avulla hoitajat saavat selkeämmän kuvan tyypillisesti aggressiivisesti käyttäytyvästä potilaasta. Tämän avulla hoitajat kykenevät paremmin tunnistamaan ja kohtaamaan aggressiivisesti käyttäytyvän potilaan ja ennaltaehkäisemään mahdollisia väkivaltatilanteita. Yleistyneiden uhka- ja väkivaltatilanteiden vuoksi hoitajien olisi hyvä saada lisäkoulutusta väkivaltatilanteiden ennakoimisesta ja hallinnasta. Ennakoinnin avulla pystytään reagoimaan potilaan käytökseen heti aggression ensimerkkien ilmetessä, ehkäisten tilanteen kärjistymisen väkivaltatilanteeksi. Tulevaisuudessa tulisi tutkia ja tuottaa enemmän kotimaista ajankohtaista tietoa aggressiivisen käyttäytymisen tunnistamisesta ja kohtaamisesta.
The purpose of this thesis was to determine through a literature review, how aggressive patients typically behave and how nurses should face them. The aim is to promote competence and ability of nurses to identify and deal with aggressively behaving patients. The thesis was commissioned by Tyks Acute, which belongs to the Hospital District of Southwest Finland. The thesis was conducted as a descriptive literature review. Data retrieval was conducted using health care databases such as JBI, Medic, PubMed, Cinahl and EBSCO. Thirteen studies were selected for the results section of the literature review and the data was analyzed by inductive content analysis.
In the studies reviewed, the aggressive behaviour of the patient was either verbal or physical. Verbal aggression occurred significantly more in patients’ behaviour than physical aggression. In addition, changes in social behaviour and certain signs of aggressive behaviour were observed in aggressively behaving patients. Anticipation, interaction and control of the situation had to be considered when encountering aggressively behaving patients. Nurses’ professional and interaction skills were of great importance in managing the situation. The most effective way to reduce aggression was to prevent it.
The results will help nurses to get a clearer picture of a patient who typically behaves aggressively. This allows nurses to be able to identify and confront the aggressively behaving patient and prevent potentially violent situations. Due to the growing number of threatening and violent situations, nurses should receive additional training in anticipating and managing violent situations. Anticipation allows you to respond to the patients’ behaviour as soon as the first signs of aggression appear, preventing the situation from escalating into a violent situation. In the future, identifying and confronting aggressive behaviour should be studied more, also in the Finnish context.