Modernin kitaristin väripaletti : Melodisia ja harmonisia improvisointikonsepteja jazz-kitaralle
Huhta, Antti (2021)
Huhta, Antti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814969
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli syventyä modernien jazz-muusikoiden, etenkin kitaristien, improvisoinneissa käyttämiin melodisiin ja harmonisiin konsepteihin, sekä laatia havainnollistavia nuottiesimerkkejä kustakin tutkittavasta ilmiöstä. Tarkoituksena oli suodattaa ja kategorisoida valtavasta informaatiotulvasta sopivimmat esimerkit yksien kansien väliin selkeäksi kokonaisuudeksi. Tätä laajaa materiaalipakettia voi tulevaisuudessa käyttää oman tietoperustan laajentamiseen sekä informaationa, johon pohjata omaa opetustaan.
Tutkimusaineistoina ja lähdemateriaaleina käytettiin aiheista kirjoitettuja soitinoppaita ja muita teoksia, sekä erilaisia nettijulkaisuja ja artikkeleita. Nuottiesimerkkien lähdemateriaalina käytettiin ammattilaisten laatimia opetuksellisia musiikillisia näytteitä ja soivasta musiikista tehtyjä transkriptioita. Esimerkeiksi valikoitiin parhaiten tutkittavia ilmiöitä kuvaavia näytteitä.
Jazzmusiikin historia- ja teoriakirjallisuuteen tutustumalla luotiin katsaus jazzimprovisaation kehittymiseen sekä tärkeimpiin teoreettisiin ilmiöihin. Varsinainen tutkimus jaettiin kahteen osaan, eli melodisiin ja harmonisiin konsepteihin, ja tutkimustyö toteutettiin käyttäen laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja perinteitä. Tulokseksi valmistui kattava informaatiopaketti modernissa jazz-kitaransoitossa ja improvisaatiossa käytettävistä konsepteista ja ilmiöistä.
Työstä voivat hyötyä tietoperustaansa laajennusta kaipaavat kitaristit, sekä myös muiden instrumenttien soittajat. Myös opettajat voivat hakea tietoa eri konsepteista käyttäen hyväksi tutkimuksessa käytettyä laajaa lähdeluetteloa.
Tutkimusaineistoina ja lähdemateriaaleina käytettiin aiheista kirjoitettuja soitinoppaita ja muita teoksia, sekä erilaisia nettijulkaisuja ja artikkeleita. Nuottiesimerkkien lähdemateriaalina käytettiin ammattilaisten laatimia opetuksellisia musiikillisia näytteitä ja soivasta musiikista tehtyjä transkriptioita. Esimerkeiksi valikoitiin parhaiten tutkittavia ilmiöitä kuvaavia näytteitä.
Jazzmusiikin historia- ja teoriakirjallisuuteen tutustumalla luotiin katsaus jazzimprovisaation kehittymiseen sekä tärkeimpiin teoreettisiin ilmiöihin. Varsinainen tutkimus jaettiin kahteen osaan, eli melodisiin ja harmonisiin konsepteihin, ja tutkimustyö toteutettiin käyttäen laadullisen tutkimuksen menetelmiä ja perinteitä. Tulokseksi valmistui kattava informaatiopaketti modernissa jazz-kitaransoitossa ja improvisaatiossa käytettävistä konsepteista ja ilmiöistä.
Työstä voivat hyötyä tietoperustaansa laajennusta kaipaavat kitaristit, sekä myös muiden instrumenttien soittajat. Myös opettajat voivat hakea tietoa eri konsepteista käyttäen hyväksi tutkimuksessa käytettyä laajaa lähdeluetteloa.