Nykyaikaisten purjealusten käytäminen rahtliikenteessä itämerenalueella taloudellisten mahdollisuuksien näkökulmasta
Hämäläinen, Vesa (2021)
Hämäläinen, Vesa
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814927
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö käsitelee nykyaikaisten purjealusten käytöä rahtliikenteessä
itämeren alueella liiketoiminta näkökulmasta katsotuna .Aiheta lähestytään kahden
linjaliikenne reitn näkökulmasta ja kuinka eri vuodenajat muutavat kannatavuuta
ja mahdollisuuta suoritaa kannatavaa raht liiketoimintaa nykyaikaisella
purjealuksella .
Tutkimuksen tavoiteena on vastata kysymykseen onko mahdollista suoritaa
kannatavaa rahtliiketoimintaa nykyaikaisella purjealuksella nykyisillä rahthinnoilla
ja mitä haasteita tällaisessa liiketoiminnassa olisi nykytlanteessa
Työssä kartoitetaan tlanneta vuonna 2020 rahthinnoilla itämerenalueella käytäen
hyväksi Balti Exiange dataa ja siellä olevia rahthinnastoja sekä käytäen satama
hinnastoina voimassa olevia satama maksuja Turun satama hinnaston mukaan .Myös
aluksen miehityksessä on käytety Balti Exiange järjestelmää sekä voimassa olevia
taulukko palkkoja .Työssä perehdytään myös teema haastatelujen kauta
nykyaikaisten purjealusten kykyyn kuljetaa rahta miehistön tarpeeseen ja näiden
kauta pohditaan millaisia taloudellisia etuja voisi olla saavutetavissa.
Haastateluissa pohditaan mitä haasteita rahdin kuljetamissa on ja miten niitä on
ratkotu tällä hetkellä
itämeren alueella liiketoiminta näkökulmasta katsotuna .Aiheta lähestytään kahden
linjaliikenne reitn näkökulmasta ja kuinka eri vuodenajat muutavat kannatavuuta
ja mahdollisuuta suoritaa kannatavaa raht liiketoimintaa nykyaikaisella
purjealuksella .
Tutkimuksen tavoiteena on vastata kysymykseen onko mahdollista suoritaa
kannatavaa rahtliiketoimintaa nykyaikaisella purjealuksella nykyisillä rahthinnoilla
ja mitä haasteita tällaisessa liiketoiminnassa olisi nykytlanteessa
Työssä kartoitetaan tlanneta vuonna 2020 rahthinnoilla itämerenalueella käytäen
hyväksi Balti Exiange dataa ja siellä olevia rahthinnastoja sekä käytäen satama
hinnastoina voimassa olevia satama maksuja Turun satama hinnaston mukaan .Myös
aluksen miehityksessä on käytety Balti Exiange järjestelmää sekä voimassa olevia
taulukko palkkoja .Työssä perehdytään myös teema haastatelujen kauta
nykyaikaisten purjealusten kykyyn kuljetaa rahta miehistön tarpeeseen ja näiden
kauta pohditaan millaisia taloudellisia etuja voisi olla saavutetavissa.
Haastateluissa pohditaan mitä haasteita rahdin kuljetamissa on ja miten niitä on
ratkotu tällä hetkellä