Esteettömyys matkailussa ja Visit Tampereen kumppanuusverkostossa
Eskola, Jenni (2021)
Eskola, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814912
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Visit Tampere Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Visit Tampereen kumppanuusverkoston esteettömyyden tilannetta, sekä tutkia yleisesti esteetöntä matkailua. Opinnäytetyön tarkoituksena oli, että Visit Tampere saa ajankohtaista tietoa kumppanuusverkostossa toimivien yrityksien esteettömyyden tilasta ja mahdollisista haasteista, joita yritykset kohtaavat. Visit Tampere kykenee tämän avulla tunnistamaan ja nostamaan esille mahdollisia ongelmia, sekä keinoja, joilla tilannetta voitaisiin kehittää parempaan suuntaan sekä yrityksien, että asiakkaan kannalta.
Opinnäytetyössä käsitellään esteettömyyttä ja saavutettavuutta käsitteinä, sekä niiden eroavaisuuksia. Tämän lisäksi käsitellään esimerkiksi (matkailun) esteettömyyden eri muotoja sekä esteetöntä ympäristöä ja siihen liittyviä kriteerejä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on kyselytutkimus, joka lähetettiin noin sadalle Visit Tampereen kumppanuusverkoston yritykselle. Kysely sisälsi kysymyksiä liittyen sekä yritysten esteettömyyteen, että niiden saavutettavuuteen. Kysymykset perustuivat teoriapohjaan, joka koostui erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä.
Lisäksi osana tutkimusprosessia suoritettiin alkukartoitus käyttäen apuna net scouting-menetelmää. Alkukartoituksen tarkoituksena oli selvittää esteettömyyden nykytilaa ja saada selville, mitkä yritykset ovat jo tunnistaneet esteettömyyden tärkeäksi osaksi niiden toimintaa, ja rekisteröineet heidän palvelunsa Pantou- ja My Stay-verkkosivuille jakaakseen tietoa esteettömyydestä niin kotimaisille, kuin ulkomaisillekin matkustajille.
Kyselyn avulla selvisi, että kumppanuusverkoston yrityksien esteettömyyden taso vaihtelee erittäin paljon. Kyseessä voi olla joko esteettömyyden tärkeys yritykselle, tai yrityksen hankala sijainti ja ympäristö, joka vaikuttaa esteettömyyteen negatiivisesti. Kaiken kaikkiaan tärkeimmäksi kehitysehdotukseksi nousi esteettömyydestä viestiminen, sillä kyselyn avulla kävi ilmi, että suuri määrä vastaajista ei millään tavoin tuo asiaa esille esimerkiksi verkkosivuillaan.
Opinnäytetyössä käsitellään esteettömyyttä ja saavutettavuutta käsitteinä, sekä niiden eroavaisuuksia. Tämän lisäksi käsitellään esimerkiksi (matkailun) esteettömyyden eri muotoja sekä esteetöntä ympäristöä ja siihen liittyviä kriteerejä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä on kyselytutkimus, joka lähetettiin noin sadalle Visit Tampereen kumppanuusverkoston yritykselle. Kysely sisälsi kysymyksiä liittyen sekä yritysten esteettömyyteen, että niiden saavutettavuuteen. Kysymykset perustuivat teoriapohjaan, joka koostui erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä.
Lisäksi osana tutkimusprosessia suoritettiin alkukartoitus käyttäen apuna net scouting-menetelmää. Alkukartoituksen tarkoituksena oli selvittää esteettömyyden nykytilaa ja saada selville, mitkä yritykset ovat jo tunnistaneet esteettömyyden tärkeäksi osaksi niiden toimintaa, ja rekisteröineet heidän palvelunsa Pantou- ja My Stay-verkkosivuille jakaakseen tietoa esteettömyydestä niin kotimaisille, kuin ulkomaisillekin matkustajille.
Kyselyn avulla selvisi, että kumppanuusverkoston yrityksien esteettömyyden taso vaihtelee erittäin paljon. Kyseessä voi olla joko esteettömyyden tärkeys yritykselle, tai yrityksen hankala sijainti ja ympäristö, joka vaikuttaa esteettömyyteen negatiivisesti. Kaiken kaikkiaan tärkeimmäksi kehitysehdotukseksi nousi esteettömyydestä viestiminen, sillä kyselyn avulla kävi ilmi, että suuri määrä vastaajista ei millään tavoin tuo asiaa esille esimerkiksi verkkosivuillaan.