Asiakaskokemus kehitystyön suunnannäyttäjänä
Mustonen, Jenna (2021)
Mustonen, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060814943
Tiivistelmä
Asiakaskokemus, arvonluonti ja palvelumuotoilu ovat ajankohtaisia teemoja. Luodakseen todellista arvoa liiketoiminnassa näiden elementtien nivoutumisen digitaalisiin palveluihin tulisi tapahtua järjestelmäkehityksessä alusta lähtien. Tässä työssä näitä kolmea teemaa käsiteltiin kehittämistehtävä mielessä pitäen.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää vuokrauspalvelun asiakaskokemuksen nykytila toimeksiantajayrityksessä asiakaskyselyn avulla ja koostaa tulosten perusteella jatkokehitysehdotukset. Tutkimuksessa selvitettiin palvelun kehityskohteet ja edistettävät kehitysratkaisut. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, kuinka digitalisaation tuomia mahdollisuuksia hyödynnetään tällä hetkellä kiinteistöalalla ja mitkä seikat ovat digiloikan esteenä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa keskityttiin asiakaskokemukseen ja sen merkitykseen palveluiden kehittämisessä. Teoriaa haettiin tietokantahauilla sekä perinteisestä kirjallisuudesta. Tuorein tieto digitalisaation liittyvistä teemoista kiinteistöalalla löytyi verkkojulkaisuista.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin asiakaskyselyä, joka toteutettiin nettikyselylomakkeella. Asiakaskysely jakaantui kvantitatiivisiin ja kvalitatiivisiin osioihin. Oletuksesta poiketen suurimmat kehityskohteet löytyivät kvalitatiivisen osion perusteella ja alkuperäisen aiherajauksen ulkopuolelta.
Asiakaskyselyn tuloksista voitiin päätellä, että vuokraustoimintaan ollaan tyytyväisiä jo nyt ja suurimmat kehityskohteet löytyivät isännöinnin ja kiinteistönhoidon puolelta. Kehityskohteita nostettiin yhteensä kymmenen, jotka jakaantuivat niin vuokrauksen kuin isännöintipuolen kehitykseen.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää vuokrauspalvelun asiakaskokemuksen nykytila toimeksiantajayrityksessä asiakaskyselyn avulla ja koostaa tulosten perusteella jatkokehitysehdotukset. Tutkimuksessa selvitettiin palvelun kehityskohteet ja edistettävät kehitysratkaisut. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, kuinka digitalisaation tuomia mahdollisuuksia hyödynnetään tällä hetkellä kiinteistöalalla ja mitkä seikat ovat digiloikan esteenä.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa keskityttiin asiakaskokemukseen ja sen merkitykseen palveluiden kehittämisessä. Teoriaa haettiin tietokantahauilla sekä perinteisestä kirjallisuudesta. Tuorein tieto digitalisaation liittyvistä teemoista kiinteistöalalla löytyi verkkojulkaisuista.
Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin asiakaskyselyä, joka toteutettiin nettikyselylomakkeella. Asiakaskysely jakaantui kvantitatiivisiin ja kvalitatiivisiin osioihin. Oletuksesta poiketen suurimmat kehityskohteet löytyivät kvalitatiivisen osion perusteella ja alkuperäisen aiherajauksen ulkopuolelta.
Asiakaskyselyn tuloksista voitiin päätellä, että vuokraustoimintaan ollaan tyytyväisiä jo nyt ja suurimmat kehityskohteet löytyivät isännöinnin ja kiinteistönhoidon puolelta. Kehityskohteita nostettiin yhteensä kymmenen, jotka jakaantuivat niin vuokrauksen kuin isännöintipuolen kehitykseen.