Talonrakennusalan opiskelijoiden työelämätaidot
Rasmus, Keijo (2021)
Rasmus, Keijo
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714785
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä työelämätaitoja toisen asteen talon-rakennusalan opiskelijoiden tulisi oppia ennen siirtymistä työpaikalle tapahtuvaan opetukseen. Tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvata talonrakennusalan opiskelijoiden työelämätaitoja työpaikalla tapahtuvassa opetuksessa ja tuottaa kehitysehdotuksia opiskelijoiden työelämätaitojen oppilaitoksessa tapahtuvaan opetukseen.
Kehittämistehtävässä haetaan vastauksia kysymyksiin: Mitkä ovat talonrakennusalan opiskelijoiden tämänhetkiset työelämätaidot työssäoppimisjaksolle siirryttäessä? Mitä talonrakennusalan opiskelijoiden työelämätaitoja tulisi oppilaitoksessa tapahtuvassa opetuksessa painottaa ennen harjoitteluun siirtymistä?
Kehittämistehtävän aineisto kerättiin määrällisen tutkimuksen menetelmin. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin Oulun alueella toimivien rakennusliikkeiden toimihenkilöille tai työpaikkaohjaajille. Kyselylomakkeella käytettiin monivalintakysymyksiä, joille annettiin numeerinen arvo. Kyselystä saadut vastaukset syötettiin havaintomatriisiin. Vastaukset esitettiin piirakkamuotoisessa kaaviossa.
Tutkimustulosten perusteella keskeisiä kehittämiskohteita talonrakennusalan ammattiopetuksessa ovat opiskelijoiden motivaatio sekä työtehtävien loppuun saattaminen. Lisäksi havaittiin, että materiaalihävikin vähentämiseen tulisi kiinnittää huomiota esimerkiksi määrälaskennalla ja erilaisia työtapoja vertailemalla.
Tutkimuksen mukaan talonrakennusalan opiskelijat osaavat lajitella työssään syntyvät jätteet. Opetuksessa on onnistuttu korostamaan kestävää kehityksen ja työturvallisuuden merkitystä. Opiskelijat osaavat noudattaa työaikoja ja mahdollisista poissaoloista ilmoitetaan. Opiskelijat noudattavat annettuja ohjeita. He arvostavat omaa ja työyhteisön tekemää työtä sekä pystyvät toimimaan osana työryhmää, eli oppilaiden osallistaminen on tuottanut tulosta.
Kehittämistehtävässä haetaan vastauksia kysymyksiin: Mitkä ovat talonrakennusalan opiskelijoiden tämänhetkiset työelämätaidot työssäoppimisjaksolle siirryttäessä? Mitä talonrakennusalan opiskelijoiden työelämätaitoja tulisi oppilaitoksessa tapahtuvassa opetuksessa painottaa ennen harjoitteluun siirtymistä?
Kehittämistehtävän aineisto kerättiin määrällisen tutkimuksen menetelmin. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, joka lähetettiin Oulun alueella toimivien rakennusliikkeiden toimihenkilöille tai työpaikkaohjaajille. Kyselylomakkeella käytettiin monivalintakysymyksiä, joille annettiin numeerinen arvo. Kyselystä saadut vastaukset syötettiin havaintomatriisiin. Vastaukset esitettiin piirakkamuotoisessa kaaviossa.
Tutkimustulosten perusteella keskeisiä kehittämiskohteita talonrakennusalan ammattiopetuksessa ovat opiskelijoiden motivaatio sekä työtehtävien loppuun saattaminen. Lisäksi havaittiin, että materiaalihävikin vähentämiseen tulisi kiinnittää huomiota esimerkiksi määrälaskennalla ja erilaisia työtapoja vertailemalla.
Tutkimuksen mukaan talonrakennusalan opiskelijat osaavat lajitella työssään syntyvät jätteet. Opetuksessa on onnistuttu korostamaan kestävää kehityksen ja työturvallisuuden merkitystä. Opiskelijat osaavat noudattaa työaikoja ja mahdollisista poissaoloista ilmoitetaan. Opiskelijat noudattavat annettuja ohjeita. He arvostavat omaa ja työyhteisön tekemää työtä sekä pystyvät toimimaan osana työryhmää, eli oppilaiden osallistaminen on tuottanut tulosta.