YHTEISÖLLISYYTTÄ KASVOTUSTEN JA ETÄNÄ - Opiskelijoiden kokemuksia POKAn vapaa-ajan Into-toiminnasta
Pesonen, Aino (2021)
Pesonen, Aino
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714826
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia ja kokemuksia opiskelijoilla on Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijakunta POKAn OOTA-hankkeen syksyn 2020 aikana toteuttamasta vapaa-ajan Into-toiminnasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa Into-toiminnasta sekä opiskelijoiden ajatuksista ja kokemuksista Into-toiminnassa koetusta yhteisöllisyydestä kasvotusten ja etänä. Tavoitteena oli kerätä tietoa myös siitä, onko syksyn 2020 aikana tarjottu Into-toiminta ollut opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja etäyhteisöllisyyttä tukevaa. Opinnäytetyössä tutkittiin myös, kuinka Into-toimintaa voisi tulevaisuudessa kehittää opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja etäyhteisöllisyyttä tukevammaksi. Into-toiminta on POKAn organisoimaa ja kaikille Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijoille avointa vapaa-ajan kerhotoimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Aineiston keruussa käytettiin etäyhteydellä toteutettua yksilöhaastattelua. Haastattelut toteutettiin viidelle Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijalle, jotka olivat osallistuneet POKAn OOTA-hankkeen järjestämään Into-toimintaan syksyllä 2020 ja ovat tällä hetkellä POKAn aktiivisia luottamustoimijoita. Haastattelut litteroitiin ja tutkimusaineistoa analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen perusteella POKAn OOTA-hankkeen järjestämä Into-toiminta on toiminnallaan tukenut opiskelijoiden yhteisöllisyyttä sekä luonut mahdollisuuksia tavata toisia opiskelijoita kasvotusten ja etäyhteydellä. Tulosten avulla POKA voi edelleen jatkaa Into-toiminnan kehittämistä opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja etäyhteisöllisyyttä tukevammaksi sekä opiskelijalähtöisemmäksi toiminnaksi. The purpose of this thesis was to research what kind of thoughts and experiences students have about the free time Into activities organized by the student union POKA of the Karelia University of Applied Sciences during the autumn 2020 of the POKA’s OOTA-project. The aim of the thesis was to collect information about Into activities as well as students’ thoughts and experiences about the communality experienced in Into activities face-to-face and remotely. The aim was also to collect information on whether the Into activities offered during the autumn of 2020 have been supportive of students' communality and remote communality. In addition, the thesis researched how Into activities could be developed in the future to be more supportive of students' communality and remote communality. Into activities are free time activities organized by POKA and open to all students of Karelia University of Applied Sciences.
The thesis was conducted using the methods of qualitative research. The data collection was carried out using an individual interview conducted remotely. Interviews were conducted with five students of Karelia University of Applied Sciences who had participated in the Into activities organized by POKA's OOTA -project in the autumn of 2020 and who are currently the active trustee people of student union POKA. The interviews were transcribed and the research material was analysed by material-based content analysis.
Based on the research the Into activities organized by POKA's OOTA -project have supported students' communality and created opportunities to meet other students face-to-face and remotely. With the help of the results, POKA can continue to develop Into activities to be more supportive of students' communality and remote communality, and more student-oriented.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmillä. Aineiston keruussa käytettiin etäyhteydellä toteutettua yksilöhaastattelua. Haastattelut toteutettiin viidelle Karelia-ammattikorkeakoulun opiskelijalle, jotka olivat osallistuneet POKAn OOTA-hankkeen järjestämään Into-toimintaan syksyllä 2020 ja ovat tällä hetkellä POKAn aktiivisia luottamustoimijoita. Haastattelut litteroitiin ja tutkimusaineistoa analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen perusteella POKAn OOTA-hankkeen järjestämä Into-toiminta on toiminnallaan tukenut opiskelijoiden yhteisöllisyyttä sekä luonut mahdollisuuksia tavata toisia opiskelijoita kasvotusten ja etäyhteydellä. Tulosten avulla POKA voi edelleen jatkaa Into-toiminnan kehittämistä opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja etäyhteisöllisyyttä tukevammaksi sekä opiskelijalähtöisemmäksi toiminnaksi.
The thesis was conducted using the methods of qualitative research. The data collection was carried out using an individual interview conducted remotely. Interviews were conducted with five students of Karelia University of Applied Sciences who had participated in the Into activities organized by POKA's OOTA -project in the autumn of 2020 and who are currently the active trustee people of student union POKA. The interviews were transcribed and the research material was analysed by material-based content analysis.
Based on the research the Into activities organized by POKA's OOTA -project have supported students' communality and created opportunities to meet other students face-to-face and remotely. With the help of the results, POKA can continue to develop Into activities to be more supportive of students' communality and remote communality, and more student-oriented.