Lapsen edunvalvojan osaaminen
Paavilainen, Hanna (2021)
Paavilainen, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714842
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli lapsen edunvalvojan osaaminen. Lapselle tulee määrätä edunvalvoja niisä tilanteissa, joissa hänen huoltajansa ei puolueettomasti kykene hänen etuaan valvomaan. Tällaisia tilanteita ovat huostaanottoprosessi tai rikosasian hoitaminen. Tukimuksessa selvitettiin, millaista osaamista lapsen edunvalvojan koulutus antoi sen käyneille ja millaista osaamista koulutukselta jäätiin kaipaamaan. Lisäksi selvitettiin, millaisena vastaajat näkivät oman roolinsa edunvalvojina sekä millaisena he kokivat lasten kanssa työskentelyn.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, johon aineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla. Vastaajina olivat lapsen edunvalvojan koulutuksen käyneet ja lapsen edunvalvojana työskentelevät. Aineisto koostui 31 edunvalvojan vastauksista. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat käsitteet osaaminen, lapsen edunvalvonta sekä lapsen edunvalvontaan liittyvät prosessit. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Lapsen edunvalvojana työskenteleminen vaatii monialaista ja moniammatillista osaamista. Lapsen edunvalvojan koulutus ei yksinään riitä tuomaan työn vaatimaa osaamista, vaan edunvalvojalla on hyvä olla pohjakoulutus tai työkokemusta lastensuojelutyöstä. Edunvalvojana työskentelevän on tunnettava prosessit, joissa työskentelee. Edunvalvojan on tunnettava myös lakeja tai ainakin tiedettävä, mistä tarvittaessa löytää oikeat lakipykälät hoidossaan olevaan prosessiin. Edunvalvojalla on oltava hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä taito työskennellä lasten, myös erityistä tukea tarvitsevien lasten, kanssa. Edunvalvoja on tärkeässä roolissa lapsen asioita hoitaessaan. Edunvalvoja on se, joka puolueettomasti tuo lapsen äänen esille lasta koskevissa prosesseissa.
Vaikka edunvalvojat kokivat saaneensa koulutuksen ja oman työnsä kautta paljon osaamista, koulutusta toivottiin lisää kertaus- tai täydennyskoulutuksen sekä vertaistapaamisten muodossa.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, johon aineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla. Vastaajina olivat lapsen edunvalvojan koulutuksen käyneet ja lapsen edunvalvojana työskentelevät. Aineisto koostui 31 edunvalvojan vastauksista. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat käsitteet osaaminen, lapsen edunvalvonta sekä lapsen edunvalvontaan liittyvät prosessit. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Lapsen edunvalvojana työskenteleminen vaatii monialaista ja moniammatillista osaamista. Lapsen edunvalvojan koulutus ei yksinään riitä tuomaan työn vaatimaa osaamista, vaan edunvalvojalla on hyvä olla pohjakoulutus tai työkokemusta lastensuojelutyöstä. Edunvalvojana työskentelevän on tunnettava prosessit, joissa työskentelee. Edunvalvojan on tunnettava myös lakeja tai ainakin tiedettävä, mistä tarvittaessa löytää oikeat lakipykälät hoidossaan olevaan prosessiin. Edunvalvojalla on oltava hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä taito työskennellä lasten, myös erityistä tukea tarvitsevien lasten, kanssa. Edunvalvoja on tärkeässä roolissa lapsen asioita hoitaessaan. Edunvalvoja on se, joka puolueettomasti tuo lapsen äänen esille lasta koskevissa prosesseissa.
Vaikka edunvalvojat kokivat saaneensa koulutuksen ja oman työnsä kautta paljon osaamista, koulutusta toivottiin lisää kertaus- tai täydennyskoulutuksen sekä vertaistapaamisten muodossa.