Hämeenkyrön terveyskeskussairaalan osastojen digitaalinen perehdytyskansio
Koskinen, Tanja (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714781
Tiivistelmä
Perehdytys auttaa uutta työntekijää sopeutumaan työyhteisöön ja hallitsemaan työtehtäviään. Perehdyttäminen on lain mukaan työnantajan vastuulla. Opinnäytetyön tilaajana oli Hämeenkyrön terveyskeskussairaalan osastot. Tarkoituksena oli tuottaa osastojen hoitohenkilökunnan ja hoitotyön opiskelijoiden käyttöön digitaalinen perehdytyskansio, joka sisältää hygieniaohjeet. Tavoitteena oli tiedon saavutettavuuden parantaminen ja ajantasaistaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Teoreettisen viitekehyksen laatimiseen käytettiin kirjallisuuskatsausta, jonka pohjalta valitut tutkimukset analysoitiin teemoittelemalla tutkimuskysymyksiin peilaten. Tutkimuskysymyksiin ei saatu suoraan vastausta tiedonhaun perusteella, joten tietoa sovellettiin johtopäätösten tekemiseksi.
Tutkimusten perusteella perehdytys vaikuttaa sairaanhoitajan ammatti-identiteetin kehittymiseen ja työhön sitoutumiseen. Toimiva perehdytys vaikuttaa organisaation imagoon houkuttelevana työpaikkana, säästää kustannuksia ja parantaa hoidon laatua ja potilasturvallisuutta. Perehdytys on vuorovaikutteista toimintaa, josta hyötyy koko työyhteisö. Uuden työntekijän tietämystä ja ideoita kannattaa hyödyntää toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön tuotoksena suunniteltiin tilaajan toiveesta digitaalisen perehdytyskansion sisällysluettelo ja tuotettiin sisältö seuraaviin perehdytyskansion kokonaisuuksiin: organisaation esittely, palvelussuhteeseen liittyvät asiat ja hygieniaohjeet. Tilaajan toiveesta panostettiin digitaalisen aineiston päivitettävyyteen ja ajantasaisuuteen.
Tilaajalta saadun palautteen perusteella opinnäytetyö on täysin työelämän tarpeista lähtevä ja palvelee työyhteisöä monella tapaa. Tilaaja jatkaa perehdytyskansion täydentämistä ja päivittämistä. Jatkossa perehdytyskansion visuaalisuutta ja interaktiivisuutta voisi kehittää sekä seurata sen toimivuutta ja perehdytyksen onnistumista. Hoitotyöntekijöiden perehdytystä ja sen merkitystä toiminnan kehittämisessä sekä digitaalisen perehdytyksen hyödyntämistä terveydenhuollon organisaatioissa olisi hyvä tutkia.
Asiasanat: perehdyttäminen, perehdytys, hygieniaohjeistus, digitalisaatio
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena. Teoreettisen viitekehyksen laatimiseen käytettiin kirjallisuuskatsausta, jonka pohjalta valitut tutkimukset analysoitiin teemoittelemalla tutkimuskysymyksiin peilaten. Tutkimuskysymyksiin ei saatu suoraan vastausta tiedonhaun perusteella, joten tietoa sovellettiin johtopäätösten tekemiseksi.
Tutkimusten perusteella perehdytys vaikuttaa sairaanhoitajan ammatti-identiteetin kehittymiseen ja työhön sitoutumiseen. Toimiva perehdytys vaikuttaa organisaation imagoon houkuttelevana työpaikkana, säästää kustannuksia ja parantaa hoidon laatua ja potilasturvallisuutta. Perehdytys on vuorovaikutteista toimintaa, josta hyötyy koko työyhteisö. Uuden työntekijän tietämystä ja ideoita kannattaa hyödyntää toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön tuotoksena suunniteltiin tilaajan toiveesta digitaalisen perehdytyskansion sisällysluettelo ja tuotettiin sisältö seuraaviin perehdytyskansion kokonaisuuksiin: organisaation esittely, palvelussuhteeseen liittyvät asiat ja hygieniaohjeet. Tilaajan toiveesta panostettiin digitaalisen aineiston päivitettävyyteen ja ajantasaisuuteen.
Tilaajalta saadun palautteen perusteella opinnäytetyö on täysin työelämän tarpeista lähtevä ja palvelee työyhteisöä monella tapaa. Tilaaja jatkaa perehdytyskansion täydentämistä ja päivittämistä. Jatkossa perehdytyskansion visuaalisuutta ja interaktiivisuutta voisi kehittää sekä seurata sen toimivuutta ja perehdytyksen onnistumista. Hoitotyöntekijöiden perehdytystä ja sen merkitystä toiminnan kehittämisessä sekä digitaalisen perehdytyksen hyödyntämistä terveydenhuollon organisaatioissa olisi hyvä tutkia.
Asiasanat: perehdyttäminen, perehdytys, hygieniaohjeistus, digitalisaatio