Musiikin etäopetuksen teknologiat: Nykytila musiikkioppilaitosten opettajien näkökulmasta
Tuominen, Arttu (2021)
Tuominen, Arttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060714638
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan ja käydään läpi asioita, joita musiikkipedagogin olisi hyvä huomioida toteuttaessaan opetustaan etänä. Teknologiset asiat korostuvat etenevässä määrin opetuksessa ja koronapandemiasta johtuen etäopetuksen määrä on myös viime aikoina lisääntynyt. Opinnäytetyön tarkoituksena on toimia pohjana teknologisesti laadukkaan etäopetuksen suunnittelussa, sekä mahdollisesti pohjana tuleville aiheeseen liittyville tut-kimuksille.
Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin kyselytutkimuksena laadullisen tutkimuksen keinoin. Kysely suunnattiin musiikkioppilaitoksiin, sekä musiikkipedagogiaa opiskeleville henkilöille instrumentista riippumatta. Kyselytutkimus toteutettiin tammi-helmikuussa 2021. Kyselytutkimukseen osallistui kaikkiaan 40 henkeä ja kyselyssä esitetyt kysymykset nousivat esiin opinnäytetyössä käsitellyn teknologiaosuuden pohjalta, sekä tutkijan ennakko-oletuksesta, että nykyinen koulutus ei tarjoa opettajille riittävää osaamista etäopetus-teknologioiden hyödyntämiseen.
Kyselytutkimuksen perusteella suurin osa opettajista koki puutteita ja ongelmia etäopetuk-sen toteuttamisen suhteen. Teknologisessa mielessä eniten ongelmia koettiin verkkoyhteyteen ja ääneen liittyvissä asioissa.
Opinnäytetyön aineistonkeruu toteutettiin kyselytutkimuksena laadullisen tutkimuksen keinoin. Kysely suunnattiin musiikkioppilaitoksiin, sekä musiikkipedagogiaa opiskeleville henkilöille instrumentista riippumatta. Kyselytutkimus toteutettiin tammi-helmikuussa 2021. Kyselytutkimukseen osallistui kaikkiaan 40 henkeä ja kyselyssä esitetyt kysymykset nousivat esiin opinnäytetyössä käsitellyn teknologiaosuuden pohjalta, sekä tutkijan ennakko-oletuksesta, että nykyinen koulutus ei tarjoa opettajille riittävää osaamista etäopetus-teknologioiden hyödyntämiseen.
Kyselytutkimuksen perusteella suurin osa opettajista koki puutteita ja ongelmia etäopetuk-sen toteuttamisen suhteen. Teknologisessa mielessä eniten ongelmia koettiin verkkoyhteyteen ja ääneen liittyvissä asioissa.