Valtuutetun merkkikorjaamon prosessien kehittäminen
Haapala, Juhani (2021)
Haapala, Juhani
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060614533
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erään yrityksen huollon prosesseista kehityskohteita ja luoda kehitysehdotuksia toiminnan sujuvoittamiseksi. Työn alussa esitellään tarkasti ydinprosessin seitsemän eri vaihetta, jotka kattavat koko huollon prosessin ajanvarauksesta jälkiseurantaan.
Teoriaosuudessa käsitellään lean-johtamista, kaizen-ideologiaa ja asiakaspalvelun teoriaa.
Kehityskohteiden selvittämiseksi käytettiin erilaisia työkaluja, kuten kyselytutkimusta, työntekijöiden haastatteluja, asiakastyytyväisyyskyselyiden tarkastelua ja opinnäytetyön laatijan omia havaintoja. Kyselytutkimukset tehtiin erikseen työnjohdolle, mekaanikoille ja varaosamyyjille.
Suurimmiksi ongelmiksi paljastui tiedonkulku kaikissa huoltoprosessin vaiheissa ja siihen liittyvät ongelmat. Laadittuja kehitysehdotuksia oli muun muassa pikaviestintäsovelluksen ja mobiilimekaanikon käyttöönotto.
Suurinta osaa ehdotuksista ei vielä opinnäytetyön tekemisen aikana otettu käyttöön. Kehitysehdotukset tulisi kartoittaa uudelleen ja uudelleenarvioida kun niiden vaikutukset ovat selvillä. Muutosten vaikutus ei välttämättä näy heti, vaan se vaatii aikaa
Teoriaosuudessa käsitellään lean-johtamista, kaizen-ideologiaa ja asiakaspalvelun teoriaa.
Kehityskohteiden selvittämiseksi käytettiin erilaisia työkaluja, kuten kyselytutkimusta, työntekijöiden haastatteluja, asiakastyytyväisyyskyselyiden tarkastelua ja opinnäytetyön laatijan omia havaintoja. Kyselytutkimukset tehtiin erikseen työnjohdolle, mekaanikoille ja varaosamyyjille.
Suurimmiksi ongelmiksi paljastui tiedonkulku kaikissa huoltoprosessin vaiheissa ja siihen liittyvät ongelmat. Laadittuja kehitysehdotuksia oli muun muassa pikaviestintäsovelluksen ja mobiilimekaanikon käyttöönotto.
Suurinta osaa ehdotuksista ei vielä opinnäytetyön tekemisen aikana otettu käyttöön. Kehitysehdotukset tulisi kartoittaa uudelleen ja uudelleenarvioida kun niiden vaikutukset ovat selvillä. Muutosten vaikutus ei välttämättä näy heti, vaan se vaatii aikaa