The psychological effects of video games : How game design influences players and buyer decisions
Komsi, Janne (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414406
Tiivistelmä
Video games have evolved significantly during the last decades. What once were simple interactive applications that filled the arcade halls and then came to home computers and entertainment systems, are now the highest grossing media form in the world. In many ways, video games are now also recognized as a form of art and they work as an interactive way of teaching kids, teens, and adults alike.
The goal of this thesis was to discover and analyze what differentiates video games from other forms of art and media and what gets people even addicted to games. The design philosophy of game developers and how some of them purposefully design mechanics to be addictive was also researched.
Game design was also researched by examining three different games, through case studies on specific role-playing, and mobile games. With the research done by analyzing the games, a lot of new information about game design and addiction was found. The research and survey results in this thesis, were also comparable to other previously done large-scale surveys.
Psychology was also a large part of the thesis, and it was possible to link psychology and the purposes of certain game mechanics to each other. Through this thesis, and the research surrounding it, a better understanding of the psychological effects of video games on player and consumer behavior was gained. Videopelit ovat kehittyneet vuosikymmenien ajan merkittävästi. Yksinkertaiset interaktiiviset sovellukset, jotka alun perin valtasivat pelihalleja, lopulta kotitietokoneita ja pelikonsoleita, ovat nykyään maailmassa eniten rahaa tuottava mediamuoto. Monilla tavoin videopelit tunnistetaan myös taiteen muodoksi ja myös toimivana interaktiivisena opetustapana lapsille, nuorille kuin myös aikuisille.
Työssä oli tarkoituksena tutkia mikä erottaa videopelit muista taiteen sekä median muodoista ja mikä saa ihmiset riippuvaiseksi videopeleistä. Kävin läpi tekijöiden design filosofiaa ja jopa tahallisesti addiktoivaksi suunniteltuja pelimekaniikkoja, sekä mekaniikkoja ja pelisuunnittelua, jolla ylipäätään saadaan pidettyä pelaajien kiinnostusta yllä.
Pelisuunnittelua tutkittiin myös kolmen eri pelin avulla. Pelien analysointi toi paljon uutta tietoa pelisuunnittelusta ja erityyppisistä peliriippuvuuksista. Työtä varten luodun kyselyn kautta, tuli selville paljon positiivisia sekä negatiivisia asioita pelaamisesta, suoraan kyselyyn osallistuneilta henkilöiltä. Tämän tutkimuksen aikana saadut tutkimustulokset olivat verrattavissa myös muihin aiemmin tehtyihin laajempi kokoisiin tutkimuksiin.
Psykologia oli myös suuri osa tutkimusta, ja työn aikana pystyttiin löytämään yhdistäviä tekijöitä psykologian, sekä tiettyjen pelimekaniikkojen välillä. Työn aikana löytyneen tiedon avulla on myös mahdollista ymmärtää paremmin, videopelien psykologisia vaikutuksia pelaajiin ja kuluttajakäyttäytymiseen.
The goal of this thesis was to discover and analyze what differentiates video games from other forms of art and media and what gets people even addicted to games. The design philosophy of game developers and how some of them purposefully design mechanics to be addictive was also researched.
Game design was also researched by examining three different games, through case studies on specific role-playing, and mobile games. With the research done by analyzing the games, a lot of new information about game design and addiction was found. The research and survey results in this thesis, were also comparable to other previously done large-scale surveys.
Psychology was also a large part of the thesis, and it was possible to link psychology and the purposes of certain game mechanics to each other. Through this thesis, and the research surrounding it, a better understanding of the psychological effects of video games on player and consumer behavior was gained.
Työssä oli tarkoituksena tutkia mikä erottaa videopelit muista taiteen sekä median muodoista ja mikä saa ihmiset riippuvaiseksi videopeleistä. Kävin läpi tekijöiden design filosofiaa ja jopa tahallisesti addiktoivaksi suunniteltuja pelimekaniikkoja, sekä mekaniikkoja ja pelisuunnittelua, jolla ylipäätään saadaan pidettyä pelaajien kiinnostusta yllä.
Pelisuunnittelua tutkittiin myös kolmen eri pelin avulla. Pelien analysointi toi paljon uutta tietoa pelisuunnittelusta ja erityyppisistä peliriippuvuuksista. Työtä varten luodun kyselyn kautta, tuli selville paljon positiivisia sekä negatiivisia asioita pelaamisesta, suoraan kyselyyn osallistuneilta henkilöiltä. Tämän tutkimuksen aikana saadut tutkimustulokset olivat verrattavissa myös muihin aiemmin tehtyihin laajempi kokoisiin tutkimuksiin.
Psykologia oli myös suuri osa tutkimusta, ja työn aikana pystyttiin löytämään yhdistäviä tekijöitä psykologian, sekä tiettyjen pelimekaniikkojen välillä. Työn aikana löytyneen tiedon avulla on myös mahdollista ymmärtää paremmin, videopelien psykologisia vaikutuksia pelaajiin ja kuluttajakäyttäytymiseen.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...