Ammattimainen biisinkirjoittaminen 2020-luvulla
Salmela, Niko (2021)
Salmela, Niko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414270
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni pyrin selvittämään, mitä on ammattimainen biisinkirjoittaminen 2020-luvulla. Työn keskeisinä aiheina ovat musiikkialalla tapahtuneet muutokset kulutustottumuksissa, sekä niiden vaikutukset biisinkirjoittajien työskentelytapoihin ja elinkeinoon.
Olen itse aloittelevana biisinkirjoittajana törmännyt hämmästyttäviin käytäntöihin ja lainalaisuuksiin, jotka musiikkialalla ovat arkipäivää. Biisinkirjoittamisesta käytännön ammattina oli vaikea löytää tietoa, joten halusin tehdä eräänlaisen päivitetyn tietopaketin kyseisestä ammattikentästä. Musiikkialan ulkopuolella harva tietää, mitä kaikkea biisinkirjoittajien työ pitää sisällään, puhumattakaan alan paikoin jopa absurdeista talousrakenteista ja ansaintamalleista.
Työn tutkimuskysymykset ovat seuraavat:
Mitä ominaisuuksia ammattimainen biisinkirjoittaminen edellyttää?
Miten ammatti on muuttunut viime vuosikymmenten aikana, äänitemyynnin ja musiikinkulutuksen mullistusten seurauksena?
Mihin suuntaan ammattimainen biisinkirjoittaminen on kehittymässä?
Tutkimusmenetelminä käytän tekemiäni henkilöhaastatteluja, sekä musiikkialaa koskevia tilastoja, artikkeleita ja kirjallisuutta. Tärkeimpinä tutkimustuloksina ovat nykypäivän musiikinkulutustottumusten negatiiviset vaikutukset biisinkirjoittajien elinkeinoon, sekä alan nopeutuva, hittihakuinen ja tulonmuodostukseltaan kärjistyvä rakenne.
Vastauksina tutkimuskysymyksiini totean, että ammattimainen biisinkirjoittaminen edellyttää sinnikkyyttä ja taloudellisen epävarmuuden sietämiskykyä. Biisinkirjoittajien ammattiryhmä on jäänyt taloudellisesti vaikeaan asemaan suoratoistopalveluiden yleistymisen ja levymyynnin hiipumisen myötä. Biisinkirjoittaminen on alati nopeutuva työkenttä, jolla pärjääminen on jatkuvasti enemmän hittikappaleiden varassa. Tuloksista saa hyvän kuvan biisinkirjoittajan ammatista Suomessa. Tulokset tarjoavat korvaamatonta tietoa kaikille Suomen musiikkialalle pyrkiville, sekä alaa tutkiville.
Olen itse aloittelevana biisinkirjoittajana törmännyt hämmästyttäviin käytäntöihin ja lainalaisuuksiin, jotka musiikkialalla ovat arkipäivää. Biisinkirjoittamisesta käytännön ammattina oli vaikea löytää tietoa, joten halusin tehdä eräänlaisen päivitetyn tietopaketin kyseisestä ammattikentästä. Musiikkialan ulkopuolella harva tietää, mitä kaikkea biisinkirjoittajien työ pitää sisällään, puhumattakaan alan paikoin jopa absurdeista talousrakenteista ja ansaintamalleista.
Työn tutkimuskysymykset ovat seuraavat:
Mitä ominaisuuksia ammattimainen biisinkirjoittaminen edellyttää?
Miten ammatti on muuttunut viime vuosikymmenten aikana, äänitemyynnin ja musiikinkulutuksen mullistusten seurauksena?
Mihin suuntaan ammattimainen biisinkirjoittaminen on kehittymässä?
Tutkimusmenetelminä käytän tekemiäni henkilöhaastatteluja, sekä musiikkialaa koskevia tilastoja, artikkeleita ja kirjallisuutta. Tärkeimpinä tutkimustuloksina ovat nykypäivän musiikinkulutustottumusten negatiiviset vaikutukset biisinkirjoittajien elinkeinoon, sekä alan nopeutuva, hittihakuinen ja tulonmuodostukseltaan kärjistyvä rakenne.
Vastauksina tutkimuskysymyksiini totean, että ammattimainen biisinkirjoittaminen edellyttää sinnikkyyttä ja taloudellisen epävarmuuden sietämiskykyä. Biisinkirjoittajien ammattiryhmä on jäänyt taloudellisesti vaikeaan asemaan suoratoistopalveluiden yleistymisen ja levymyynnin hiipumisen myötä. Biisinkirjoittaminen on alati nopeutuva työkenttä, jolla pärjääminen on jatkuvasti enemmän hittikappaleiden varassa. Tuloksista saa hyvän kuvan biisinkirjoittajan ammatista Suomessa. Tulokset tarjoavat korvaamatonta tietoa kaikille Suomen musiikkialalle pyrkiville, sekä alaa tutkiville.