Muistilista muistisairaan kohtaamiseen
Alizada, Gita; Tuomisto, Siiri (2021)
Alizada, Gita
Tuomisto, Siiri
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414141
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli muistisairaan kohtaaminen ja sen tarkoituksena oli luoda muistilista hoitohenkilökunnalle muistisairaan asiakkaan kohtaamisen tueksi. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä muistisairaita ihmisiä on Suomessa paljon. Opinnäytetyön tilaajana toimi Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä. Organisaation tarve opinnäytetyölle oli noussut asiakaskyselyjen pohjalta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka tuotoksena syntyi muistilista. Muistilista on tarkoitettu erilaisiin hoitotilanteisiin työntekijöiden avuksi muistuttamaan tärkeimmistä asioista muistisairaita kohdatessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää hoitotyötä ja kerätä tietoa muistisairauksista ja muistisairaan kohtaamisesta, jota voidaan hyödyntää hoitotyötä kehitettäessä. Opinnäytetyössä käytettiin tutkittua uutta tietoa muistisairauksista.
Muistisairaan ihmisen hyvä arvokas kohtaaminen on tärkeää. Muistisairaita asiakkaita kohdatessa tärkeää on kiireettömyys ja molemminpuolinen ymmärretyksi tulemisen varmistaminen. Muistisairaan kanssa kommunikoinnissa on huomioitava yksilöllisyys. Ymmärtämistä helpottaa, kun kertoo yhden asian yhdessä lauseessa ja käyttää kehonkieltä puheen tukena. Keskeisiksi käsitteiksi opinnäytetyössä nousivat eri muistisairaudet, niiden eteneminen, toteaminen ja hoito. Tutkitun tiedon pohjalta voidaan tehdä johtopäätös, että ammattilaisten on tarpeellista kehittää ja päivittää omaa osaamistaan ja tietoa jatkuvasti muistisairauksista ja heidän kohtaamisestaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää hoitotyötä ja kerätä tietoa muistisairauksista ja muistisairaan kohtaamisesta, jota voidaan hyödyntää hoitotyötä kehitettäessä. Opinnäytetyössä käytettiin tutkittua uutta tietoa muistisairauksista.
Muistisairaan ihmisen hyvä arvokas kohtaaminen on tärkeää. Muistisairaita asiakkaita kohdatessa tärkeää on kiireettömyys ja molemminpuolinen ymmärretyksi tulemisen varmistaminen. Muistisairaan kanssa kommunikoinnissa on huomioitava yksilöllisyys. Ymmärtämistä helpottaa, kun kertoo yhden asian yhdessä lauseessa ja käyttää kehonkieltä puheen tukena. Keskeisiksi käsitteiksi opinnäytetyössä nousivat eri muistisairaudet, niiden eteneminen, toteaminen ja hoito. Tutkitun tiedon pohjalta voidaan tehdä johtopäätös, että ammattilaisten on tarpeellista kehittää ja päivittää omaa osaamistaan ja tietoa jatkuvasti muistisairauksista ja heidän kohtaamisestaan.