Betonimurskeen hyödyntäminen soratien rakenteen parantamisessa
Sahlberg, Nuutti (2021)
Sahlberg, Nuutti
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414139
Tiivistelmä
Suomessa syntyy rakennus- ja purkutyömailla sekä betoniteollisuudessa vuosittain 1,5 miljoonaa tonnia betonijätettä, jolla on suuri potentiaali uusiokäytössä. Betonia kierrättämällä voidaan vaikuttaa rakentamisen elinkaaren aikaisiin ympäristövaikutuksiin. Hyödyntämällä hyvälaatuista betonijätettä maarakentamisessa voidaan vähentää betonijätteen sijoittamista kaatopaikoille ja alempiarvoisiin maatäyttöihin sekä vähentää luonnonvaraisten kiviainesvarantojen käyttöä.
Jätteiden käsittelyä ohjaavat jätelaki 646/2011 sekä ympäristönsuojelulaki 527/2014. Suomen valtioneuvosto on antanut näiden lakien perusteella asetuksen eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa 843/2017. Asetus mahdollistaa eräiden jätteiden hyödyntämisen maarakentamisessa ilman ympäristönsuojelulain edellyttämää ympäristölupaa.
Suomessa suurin osa julkisista sorateistä on rakentamattomia sorateitä. Rakentamattomien sorateiden kunnossapito vaatii paljon hoitotoimenpiteitä, jotta tiet voidaan pitää liikennöitävässä kunnossa ympäri vuoden. Sorateillä liikennöintiä haittaa erityisesti kevätaikaan kelirikko.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia betonijätteestä valmistetun betonimurskeen soveltuvuutta soratien rakenteen parantamiseen. Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin koerakenne, jossa tutkittiin kahta eri laatuista betonimursketta ja vertailurakenteena kalliomurskerakennetta.
Opinnäytetyön tilaaja oli YIT Suomi Oy. Koerakenne toteutettiin osana Lahden maanteiden hoidonjohtourakkaa, joka vastaa urakka-alueen maanteiden kunnossapidosta. Hoidonjohtourakan tilaajana toimii vuosina 2017–2022 Kaakkois-Suomen ELY-keskus (elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus). Salassa pidettävä aineisto on poistettu julkisesta raportista.
Tutkimukselle asetetut tavoitteet saavutettiin. Tämän tutkimuksen perusteella BeM I- sekä BeM II-laatuluokkiin kuuluvat betonimurskeet soveltuvat soratien rakenteen parantamiseen erinomaisesti. Alempiin laatuluokkiin kuuluvat betonimurskeet soveltuvat soratien rakenteen parantamiseen kohtalaisesti.
Jätteiden käsittelyä ohjaavat jätelaki 646/2011 sekä ympäristönsuojelulaki 527/2014. Suomen valtioneuvosto on antanut näiden lakien perusteella asetuksen eräiden jätteiden hyödyntämisestä maarakentamisessa 843/2017. Asetus mahdollistaa eräiden jätteiden hyödyntämisen maarakentamisessa ilman ympäristönsuojelulain edellyttämää ympäristölupaa.
Suomessa suurin osa julkisista sorateistä on rakentamattomia sorateitä. Rakentamattomien sorateiden kunnossapito vaatii paljon hoitotoimenpiteitä, jotta tiet voidaan pitää liikennöitävässä kunnossa ympäri vuoden. Sorateillä liikennöintiä haittaa erityisesti kevätaikaan kelirikko.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia betonijätteestä valmistetun betonimurskeen soveltuvuutta soratien rakenteen parantamiseen. Opinnäytetyön yhteydessä toteutettiin koerakenne, jossa tutkittiin kahta eri laatuista betonimursketta ja vertailurakenteena kalliomurskerakennetta.
Opinnäytetyön tilaaja oli YIT Suomi Oy. Koerakenne toteutettiin osana Lahden maanteiden hoidonjohtourakkaa, joka vastaa urakka-alueen maanteiden kunnossapidosta. Hoidonjohtourakan tilaajana toimii vuosina 2017–2022 Kaakkois-Suomen ELY-keskus (elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus). Salassa pidettävä aineisto on poistettu julkisesta raportista.
Tutkimukselle asetetut tavoitteet saavutettiin. Tämän tutkimuksen perusteella BeM I- sekä BeM II-laatuluokkiin kuuluvat betonimurskeet soveltuvat soratien rakenteen parantamiseen erinomaisesti. Alempiin laatuluokkiin kuuluvat betonimurskeet soveltuvat soratien rakenteen parantamiseen kohtalaisesti.