Äitiys- ja lastenneuvolan tuki - Kaksosäitien kokemuksia raskauden ja lasten ensimmäisen elinvuoden aikana
Huusari, Minna (2012)
Huusari, Minna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716890
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla kaksosperheiden äitien saamaa tukea äitiys- ja lastenneuvolasta kaksosten odotusaikana sekä heidän ensimmäisen elinvuotensa aikana. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota äitiys- ja lastenneuvoloissa voidaan käyttää hyväksi kehitettäessä kaksosperheille neuvolassa annettavaa tukea.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla kaksosperheiden äitejä kevättalvella 2012. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina. Haastateltavia äitejä oli kolme. Sisällön analyysi suoritettiin induktiivisesti eli aineistolähtöisesti.
Tutkimustuloksissa esiin nousi tiedon tarve äitiysneuvolassa kaksosraskauden riskeistä ja erityispiirteistä. Toisaalta tietoa pitää osata annostella sopivasti kerrallaan, eikä tiedolla saa aiheuttaa turhaa pelkoa äideissä. Lastenneuvolassa kaksosäitien tiedon tarve on samankaltaista kuin yhden lapsen saaneilla äideillä. Tarvitaan tietoa käytännön asioihin, kuten kiinteän ruuan aloittamiseen. Imetysohjaus on myös oleellinen osa tukea. Äidit toivoivat, että perhevalmennukset kaksosperheille voitaisiin järjestää omissa neuvoloissa.
Päällimmäiseksi tuen muodoksi tutkimuksessa nousi neuvolasta saatu henkinen tuki. Kaksosäideille on tärkeää, että äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajilla on aikaa istua kuuntelemaan, keskustelemaan ja kannustamaan äitejä. Ajankäyttö äitiysneuvoloissa sai kritiikkiä. Äidit kokivat, että osalla neuvolakäynneistä oli kova kiire, kun taas kaksosten äiteinä heillä olisi paljon kysymyksiä esitettäväksi. Kaikille perheille tarjottiin neuvolan kautta perhetyöntekijän apua.
Tutkimustuloksia voidaan käyttää, kun kehitetään neuvoloiden antamaa tukea kaksosperheille. Jatkotutkimushaasteita voisivat olla kaksosperheiden perhevalmennusten kehittäminen sekä vertaistuen kehittäminen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla kaksosperheiden äitejä kevättalvella 2012. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina. Haastateltavia äitejä oli kolme. Sisällön analyysi suoritettiin induktiivisesti eli aineistolähtöisesti.
Tutkimustuloksissa esiin nousi tiedon tarve äitiysneuvolassa kaksosraskauden riskeistä ja erityispiirteistä. Toisaalta tietoa pitää osata annostella sopivasti kerrallaan, eikä tiedolla saa aiheuttaa turhaa pelkoa äideissä. Lastenneuvolassa kaksosäitien tiedon tarve on samankaltaista kuin yhden lapsen saaneilla äideillä. Tarvitaan tietoa käytännön asioihin, kuten kiinteän ruuan aloittamiseen. Imetysohjaus on myös oleellinen osa tukea. Äidit toivoivat, että perhevalmennukset kaksosperheille voitaisiin järjestää omissa neuvoloissa.
Päällimmäiseksi tuen muodoksi tutkimuksessa nousi neuvolasta saatu henkinen tuki. Kaksosäideille on tärkeää, että äitiys- ja lastenneuvolan terveydenhoitajilla on aikaa istua kuuntelemaan, keskustelemaan ja kannustamaan äitejä. Ajankäyttö äitiysneuvoloissa sai kritiikkiä. Äidit kokivat, että osalla neuvolakäynneistä oli kova kiire, kun taas kaksosten äiteinä heillä olisi paljon kysymyksiä esitettäväksi. Kaikille perheille tarjottiin neuvolan kautta perhetyöntekijän apua.
Tutkimustuloksia voidaan käyttää, kun kehitetään neuvoloiden antamaa tukea kaksosperheille. Jatkotutkimushaasteita voisivat olla kaksosperheiden perhevalmennusten kehittäminen sekä vertaistuen kehittäminen.