Yritys X:n myynti- ja huoltoprosessien kuvantaminen ja kehittäminen
Harttimo, Rosa (2021)
Harttimo, Rosa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414190
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona yritys X:lle. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvantaa toimeksiantajayrityksen myynti- ja huoltoprosessit. Kuvantamisen lisäksi prosesseille tehtiin nykytila-analyysi, jossa etsittiin prosessien ongelmakohtia. Tarkoituksena oli keksiä kehittämisideoita ja ratkaisuja havaittuihin ongelmakohtiin.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Käytetyt menetelmät olivat haastattelut, havainnointi ja työpajat. Haastattelut ja työpajat toteutettiin yhdessä toimeksiantajayrityksen työntekijöiden kanssa. Tietoperustassa on yleistä tietoa prosesseista ja niiden kuvantamisesta. Tietoperustassa on käyty läpi myös erikseen palvelu- ja myyntiprosessien ominaispiirteitä. Näiden lisäksi tietoperustassa on käsitelty sekä prosessi- että muutosjohtamista.
Prosessikaavioiden avulla haluttiin saada yhtenäinen kuva prosessien toiminnoista toimeksiantajayrityksen työntekijöille. Nykytila-analyysissa löytyneet ongelmakohdat liittyivät yhtenäisyyteen, vuorovaikutukseen sekä järjestelmien kankeuteen ja erillisyyteen. Kehittämisideat on mietitty näiden ongelmakohtien kehittämiseen ja ratkaisemiseen. Kehittämisideat pyrittiin pitämään mahdollisimman käytännönläheisinä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuvannetut huolto- ja myyntiprosessit, sekä näihin liittyneet kehittämisideat. Kehittämisideat ja ehdotukset ovat työkaluina prosessikaavioiden kehittämiseen toimeksiantajalle.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Käytetyt menetelmät olivat haastattelut, havainnointi ja työpajat. Haastattelut ja työpajat toteutettiin yhdessä toimeksiantajayrityksen työntekijöiden kanssa. Tietoperustassa on yleistä tietoa prosesseista ja niiden kuvantamisesta. Tietoperustassa on käyty läpi myös erikseen palvelu- ja myyntiprosessien ominaispiirteitä. Näiden lisäksi tietoperustassa on käsitelty sekä prosessi- että muutosjohtamista.
Prosessikaavioiden avulla haluttiin saada yhtenäinen kuva prosessien toiminnoista toimeksiantajayrityksen työntekijöille. Nykytila-analyysissa löytyneet ongelmakohdat liittyivät yhtenäisyyteen, vuorovaikutukseen sekä järjestelmien kankeuteen ja erillisyyteen. Kehittämisideat on mietitty näiden ongelmakohtien kehittämiseen ja ratkaisemiseen. Kehittämisideat pyrittiin pitämään mahdollisimman käytännönläheisinä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kuvannetut huolto- ja myyntiprosessit, sekä näihin liittyneet kehittämisideat. Kehittämisideat ja ehdotukset ovat työkaluina prosessikaavioiden kehittämiseen toimeksiantajalle.