Mobiilimaksusovelluksen valinta satunnaisten maksuerien vastaanottoon : Palvelumuotoilulla asiakaslähtöiseksi
Kirsilä, Tanja (2021)
Kirsilä, Tanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060414158
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni lähtökohtana oli toimeksianto Pietarsaaren kaupungilta, jonka tar-koituksena oli löytää mobiilimaksusovellus Pietarsaaren suomenkielisen työvä-enopiston käyttöön. Tarve oli päästä eroon käteisellä tapahtuvista maksuista kurssilaisten ostaessa kurssimateriaaleja.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tarkoituk-sena oli selvittää mikä mobiilimaksusovelluksista sopisi parhaiten opiston käyt-töön. Tutkimuksessa käytettiin palvelumuotoilun prosessimallia ja työvälineitä so-veltuvin osin. Tutkimus toteutettiin haastatteluin. Tuloksia käytettiin muodosta-maan workshopissa asiakaspersoonia, joita käytettiin hyväksi asiakaslähtöisessä vaatimusmäärittelyssä. Tutkimuksessa tehtiin myös sovellusten käyttötesti.
Tutkimuksen teoreettiseksi viitekehykseksi valikoitui palvelumuotoilu. Tarkoitus oli, että ymmärrys palvelumuotoilusta metodologiana lisääntyisi, prosessi tulisi tutuksi ja että sen hyödyt asiakaslähtöisessä kehittämisessä nähtäisiin. Lisäksi käsittelin mobiilimaksamista yleisesti, sen historiaa ja kehitystä sekä nykytilan-netta Suomessa.
Tutkimuksen tuloksena kokosin kolmesta vertailuun valikoituneesta mobiilimak-susovelluksesta tietolehtiset, joiden avulla voidaan päätöstä tehtäessä vertailla sovellusten niitä ominaisuuksia, jotka tutkimuksessa nousivat merkityksellisiksi. Itse sovellusten erot olivat aika pieniä, joten valinta voi perustua käyttötestin tu-loksiin tai muihin organisaation määrittämiin arvoihin.
Tutkimuksen kautta suositukseni mobiilimaksusovellukseksi on Pivo. Valintaan vaikutti sen helppokäyttöisuus, selkeä hinnoittelu ja edullisuus sekä sen kotimai-suus. Toisaalta Pivon etumatka seuraavaksi tulleeseen sovellukseen, Mobile-Payhin, oli todella pieni. MobilePay olisi myös hyvä valinta ja sen etuna on sen hyvä markkina-asema Suomen suosituimpana mobiilimaksusovelluksena.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tarkoituk-sena oli selvittää mikä mobiilimaksusovelluksista sopisi parhaiten opiston käyt-töön. Tutkimuksessa käytettiin palvelumuotoilun prosessimallia ja työvälineitä so-veltuvin osin. Tutkimus toteutettiin haastatteluin. Tuloksia käytettiin muodosta-maan workshopissa asiakaspersoonia, joita käytettiin hyväksi asiakaslähtöisessä vaatimusmäärittelyssä. Tutkimuksessa tehtiin myös sovellusten käyttötesti.
Tutkimuksen teoreettiseksi viitekehykseksi valikoitui palvelumuotoilu. Tarkoitus oli, että ymmärrys palvelumuotoilusta metodologiana lisääntyisi, prosessi tulisi tutuksi ja että sen hyödyt asiakaslähtöisessä kehittämisessä nähtäisiin. Lisäksi käsittelin mobiilimaksamista yleisesti, sen historiaa ja kehitystä sekä nykytilan-netta Suomessa.
Tutkimuksen tuloksena kokosin kolmesta vertailuun valikoituneesta mobiilimak-susovelluksesta tietolehtiset, joiden avulla voidaan päätöstä tehtäessä vertailla sovellusten niitä ominaisuuksia, jotka tutkimuksessa nousivat merkityksellisiksi. Itse sovellusten erot olivat aika pieniä, joten valinta voi perustua käyttötestin tu-loksiin tai muihin organisaation määrittämiin arvoihin.
Tutkimuksen kautta suositukseni mobiilimaksusovellukseksi on Pivo. Valintaan vaikutti sen helppokäyttöisuus, selkeä hinnoittelu ja edullisuus sekä sen kotimai-suus. Toisaalta Pivon etumatka seuraavaksi tulleeseen sovellukseen, Mobile-Payhin, oli todella pieni. MobilePay olisi myös hyvä valinta ja sen etuna on sen hyvä markkina-asema Suomen suosituimpana mobiilimaksusovelluksena.