Vuorovaikutuksen lisääminen Instagramissa: Ravintola Kuori
Salo, Minttu; Brander, Alma (2021)
Salo, Minttu
Brander, Alma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313881
Tiivistelmä
Instagram tarjoaa nykypäivänä pienyrityksille loistavan alustan seuraajien sitouttamiseen ja pitkäaikaisten asiakassuhteiden luomiseen. Seuraajia voi sitouttaa esimerkiksi sisältömarkkinoinnin keinoin tarjoamalla heille houkuttelevaa ja kohdennettua sisältöä. Parhaimmillaan Instagram toimii vuorovaikutuskanavana yrityksen ja sen seuraajien välillä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä vuorovaikutusta ja suunnitelmallisuutta toimeksiantajayrityksen Instagram-markkinoinnissa. Työssä selvitetään, mitä asioita erityisesti pienyritysten tulisi ottaa huomioon markkinoidessaan Instagramissa ja kuinka lisätä vuorovaikutusta yrityksen ja seuraajien välillä. Toimeksiantajayrityksenä opinnäytetyölle toimii turkulainen kasvisravintola Kuori.
Opinnäytetyön teoriassa perehdytään siihen, kuinka pienyritykset voivat rakentaa Instagramista toimivan markkinointikanavan täysin ilmaiseksi. Yritysten tulisi selkeästi tuoda esille Instagramissa omaa uniikkia itseään, jolloin he voivat erottua muista kilpailijoista. Instagram tarjoaa yrityksille vuorovaikutuksellisen markkinointialustan, jossa seuraajia voi sitouttaa luomalla arvokasta sisältöä. Lisäksi Instagramissa tulisi optimoida sisältö mahdollisimman hakukoneystävälliseksi. Instagramin yritystilin ominaisuuksien avulla voi esimerkiksi seurata julkaisujen menestymistä ja tarkastella kävijätietoja.
Opinnäytetyössä keskityttiin lisäämään vuorovaikutusta Ravintola Kuoren Instagram-tilillä julkaisemalla testijulkaisuja. Testijulkaisujen tavoitteena oli nostaa sitoutumisastetta ja kerätä mahdollisimman paljon kommentteja. Testijulkaisujen avulla sitoutumisastetta saatiin nostettua yhteensä 2,7%-yksikköä ja kommenttien määrää 4,7 kommenttia julkaisua kohden. Suurin osa testijulkaisuista oli sisältömarkkinointia, jonka todettiin lisäävän vuorovaikutusta. Lisäksi toimeksiantajayrityksen parannusehdotusten pohjalta pyrittiin lisäämään suunnitelmallisuutta heidän Instagram-markkinoinnissaan. Suunnitelmallisuuden parantamiseksi Ravintola Kuorelle tehtiin sosiaalisen median julkaisuaikataulupohja.
Opinnäytetyötä hyödyntämällä erityisesti pienyritykset voivat saada hyviä vinkkejä nykyaikaiseen Instagram-markkinointiin. Instagramista on mahdollista saada toimiva ja vuorovaikutuksellinen markkinointikanava optimoimalla profiilinsa ja julkaisunsa yrityksen tavoitteiden, brändin ja kohderyhmän mukaisesti.
Opinnäytetyön teoriassa perehdytään siihen, kuinka pienyritykset voivat rakentaa Instagramista toimivan markkinointikanavan täysin ilmaiseksi. Yritysten tulisi selkeästi tuoda esille Instagramissa omaa uniikkia itseään, jolloin he voivat erottua muista kilpailijoista. Instagram tarjoaa yrityksille vuorovaikutuksellisen markkinointialustan, jossa seuraajia voi sitouttaa luomalla arvokasta sisältöä. Lisäksi Instagramissa tulisi optimoida sisältö mahdollisimman hakukoneystävälliseksi. Instagramin yritystilin ominaisuuksien avulla voi esimerkiksi seurata julkaisujen menestymistä ja tarkastella kävijätietoja.
Opinnäytetyössä keskityttiin lisäämään vuorovaikutusta Ravintola Kuoren Instagram-tilillä julkaisemalla testijulkaisuja. Testijulkaisujen tavoitteena oli nostaa sitoutumisastetta ja kerätä mahdollisimman paljon kommentteja. Testijulkaisujen avulla sitoutumisastetta saatiin nostettua yhteensä 2,7%-yksikköä ja kommenttien määrää 4,7 kommenttia julkaisua kohden. Suurin osa testijulkaisuista oli sisältömarkkinointia, jonka todettiin lisäävän vuorovaikutusta. Lisäksi toimeksiantajayrityksen parannusehdotusten pohjalta pyrittiin lisäämään suunnitelmallisuutta heidän Instagram-markkinoinnissaan. Suunnitelmallisuuden parantamiseksi Ravintola Kuorelle tehtiin sosiaalisen median julkaisuaikataulupohja.
Opinnäytetyötä hyödyntämällä erityisesti pienyritykset voivat saada hyviä vinkkejä nykyaikaiseen Instagram-markkinointiin. Instagramista on mahdollista saada toimiva ja vuorovaikutuksellinen markkinointikanava optimoimalla profiilinsa ja julkaisunsa yrityksen tavoitteiden, brändin ja kohderyhmän mukaisesti.