Oppia leikin varjolla : Jousivalmut orkesteripolun alussa
Alanko, Maaret (2021)
Alanko, Maaret
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060313761
Tiivistelmä
Syksyllä 2020 sain ohjattavakseni ensimmäisen vuoden oppilaista koostuvan jousiryhmän. Tällaista ryhmää ei musiikkiopistossamme vielä ollut ja sain vapaat kädet lähteä toimintaa suunnittelemaan ja toteuttamaan. Tämän kehittämistyöni kautta luon tietopohjaa rakentaakseni uudenlaisen oppimisympäristön ohjaamalleni ryhmälle. Halusin kehittää omaa opettajuuttani vastaamaan ryhmän ohjaamisen haasteisiin mutta myös hyvin suurelta osin nykyisen taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman asettamiin haasteisiin. Opetussuunnitelma toimii tutkimukseni selkärankana ja tutkittavat teemat; oppijalähtöisyys, luovan ajattelun monipuolinen kehittäminen ja yhteisöllisyys, nousevat sen tavoitteista.
Opetus on ollut muutoksessa jo jonkin aikaa. Painopiste on siirtynyt opettajasta oppilaaseen, opettajakeskeisyydestä oppijalähtöisyyteen ja samalla opettajan vastuu on laajentunut. Opetuksen suunnittelusta on siirrytty oppimisympäristön suunnitteluun ja oppiminen ymmärretään sosiaaliseksi ilmiöksi, jonka avulla oppilaalle syntyy osallisuus tietoon ja kulttuuriin ja näin myös sosialisaatioprosessi kehittyy.
Opetussuunnitelma nostaa luovuuden ja ajattelun kehittämisen tärkeäksi opetustavoitteeksi. Tässä kehittämistyössä tutkin luovaa prosessia, leikillistä oppimisympäristöä ja samanaikaisen oppimisen metodia. Kaikki nämä toimintatavat saattavat vaatia aikaa ja totuttelua mutta ovat myös osoittaneet oppimista nopeuttavan ja tehostavan vaikutuksensa.
Opetus on ollut muutoksessa jo jonkin aikaa. Painopiste on siirtynyt opettajasta oppilaaseen, opettajakeskeisyydestä oppijalähtöisyyteen ja samalla opettajan vastuu on laajentunut. Opetuksen suunnittelusta on siirrytty oppimisympäristön suunnitteluun ja oppiminen ymmärretään sosiaaliseksi ilmiöksi, jonka avulla oppilaalle syntyy osallisuus tietoon ja kulttuuriin ja näin myös sosialisaatioprosessi kehittyy.
Opetussuunnitelma nostaa luovuuden ja ajattelun kehittämisen tärkeäksi opetustavoitteeksi. Tässä kehittämistyössä tutkin luovaa prosessia, leikillistä oppimisympäristöä ja samanaikaisen oppimisen metodia. Kaikki nämä toimintatavat saattavat vaatia aikaa ja totuttelua mutta ovat myös osoittaneet oppimista nopeuttavan ja tehostavan vaikutuksensa.