Tappelupelitapahtumien näkyvyyden kehittäminen
Sipola, Jouni (2021)
Sipola, Jouni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213730
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää tappelupelitapahtumien näkyvyyttä Suomessa, ja vertailla näkyvyyseroja muuhun elektroniseen urheiluun. Elektroninen urheilu on kilpailullista videopelaamista, josta on kasvanut suuri viihdebisneksen laji. Opinnäytetyö on tarkoitettu tuotanto- ja markkinointitietoa tarvitsevien järjestäjien käyttöön. Opinnäytetyön alussa käsitellään elektronisen urheilun ja tappelupelien nykyistä asemaa, sekä opinnäytetyön menetelmät ja tavoitteet. Työssä käsitellään markkinoinnin, tarinankerronnan ja tapahtumasuunnittelun teorioita tai menetelmiä, joiden avulla FGC-tapahtuma voidaan suunnitella ja markkinoida.
FGC-pelaajille lähetettiin verkkokysely, jonka avulla saatiin tietoa tukemaan tämänhetkistä ennakkokäsitystä pelaajien mieltymyksistä. Pelaajien vastausten avulla voitiin luetella tärkeimmät tapahtumajärjestämisen ongelmat, joiden pohjalta ryhmähaastattelun runkoa lähdettiin rakentamaan. Ryhmähaastatteluun kutsuttiin tappelupeliyhteisön turnaus- ja tapahtumajärjestäjiä, joiden kanssa pohdittiin ratkaisuja näihin ongelmiin. Opinnäytetyön markkinointiosuudessa avataan yksityiskohtaisemmin eri markkinointitapoja, joita ei ole FGC-alalla vielä käytetty.
FGC-pelaajille lähetettiin verkkokysely, jonka avulla saatiin tietoa tukemaan tämänhetkistä ennakkokäsitystä pelaajien mieltymyksistä. Pelaajien vastausten avulla voitiin luetella tärkeimmät tapahtumajärjestämisen ongelmat, joiden pohjalta ryhmähaastattelun runkoa lähdettiin rakentamaan. Ryhmähaastatteluun kutsuttiin tappelupeliyhteisön turnaus- ja tapahtumajärjestäjiä, joiden kanssa pohdittiin ratkaisuja näihin ongelmiin. Opinnäytetyön markkinointiosuudessa avataan yksityiskohtaisemmin eri markkinointitapoja, joita ei ole FGC-alalla vielä käytetty.