Tyylitellyn 3D-ympäristön luonti : 3D-ympäristön luominen visuaalisia sääntöjä noudattaen
Väätäinen, Sofia (2021)
Väätäinen, Sofia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213599
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, miten 3D-grafiikan visuaalista tyyliä voisi analysoida. Teoriaosuudessa käydään läpi käsitteitä, joiden avulla tyyliin vaikuttavia erilaisia tekijöitä pystyy tutkimaan. Tavoitteena on tarjota lukijalle yhtä mahdollista lähestymistapaa tyylien analysoinnissa. Tarkoitus on myös toteuttaa pieni peliympäristö Heroes of the Storm -pelin visuaalista tyyliä jäljitellen.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi visuaaliseen tyyliin vaikuttavia tekijöitä formalistisen analyysin näkökulmasta. Formalistisen analyysin käsitteitä sovelletaan 3D-tyylin tutkimiseen. Teoriaosuudessa käydään ensin läpi 3D-grafiikan vakiintuneet tyylisuuntaukset ja sen jälkeen formalistisen analyysin käsitteistöä. Käsitteet pyritään avaamaan lukijalle mahdollisimman ymmärrettävästi.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tarkastellaan valitun pelin visuaalisia elementtejä. Näitä visuaalisia tekijöitä tarkastellaan teoriaosuuden aikana käsiteltyjen käsitteiden avulla. Työssä toteutetaan 3D-ympäristö, jossa pyritään soveltamaan edellisiä käsitteitä käytännössä. Tyylillisiä päätöksiä käydään myös läpi työn edetessä.
Työn lopussa arvioidaan formalistisen analyysin toimivuutta 3D-grafiikan visuaalisen tyylin analysoinnin välineenä.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi visuaaliseen tyyliin vaikuttavia tekijöitä formalistisen analyysin näkökulmasta. Formalistisen analyysin käsitteitä sovelletaan 3D-tyylin tutkimiseen. Teoriaosuudessa käydään ensin läpi 3D-grafiikan vakiintuneet tyylisuuntaukset ja sen jälkeen formalistisen analyysin käsitteistöä. Käsitteet pyritään avaamaan lukijalle mahdollisimman ymmärrettävästi.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tarkastellaan valitun pelin visuaalisia elementtejä. Näitä visuaalisia tekijöitä tarkastellaan teoriaosuuden aikana käsiteltyjen käsitteiden avulla. Työssä toteutetaan 3D-ympäristö, jossa pyritään soveltamaan edellisiä käsitteitä käytännössä. Tyylillisiä päätöksiä käydään myös läpi työn edetessä.
Työn lopussa arvioidaan formalistisen analyysin toimivuutta 3D-grafiikan visuaalisen tyylin analysoinnin välineenä.