Opas nonprofit-organisaation jäsenhankintaan sisältömarkkinoinnin keinoilla : case: Elokuvakaupunki Turku ry
Hietaoja, Elina (2021)
Hietaoja, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213726
Tiivistelmä
Yrityksille ominainen markkinointiajattelu ei ole perinteisesti korostunut nonprofit-organisaatioiden eli voittoa tavoittelemattomien yhdistysten ja muiden organisaatioiden toiminnassa. Viime vuosina vahvassa kasvussa ollut digitaalisten medioiden käyttö aiheuttaa myös nonprofit-organisaatioille uusia haasteita tehdä ajankohtaista markkinointiviestintää ja tavoittaa esimerkiksi jäseniä tehokkaamalla tavalla.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten yhdistyksen jäsenhankintaa voi edistää erilaisia sisältömarkkinoinnin keinoja hyödyntämällä. Työn toimeksiantaja Elokuvakaupunki Turku ry eli Scene kaipasi kehitysehdotuksia ja uutta näkökulmaa jäsenhankintaansa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia opas, joka edesauttaa toimeksiantajayhdistyksen jäsenhankintaa yhdistykselle sopivilla sisältömarkkinoinnin keinoilla. Oppaan tarkoitus oli antaa Scenelle selkeitä ja konkreettisia jäsenhankintaa edistäviä toimenpide-ehdotuksia, joihin yhdistyksen oli helppo tarttua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin nonprofit-organisaatioiden erityispiirteitä, jäsenten merkitystä yhdistyksessä sekä erilaisia jäsenhankinnan markkinointikeinoja. Työhön haastateltiin toimeksiantajayhdistyksen edustajaa ja yhdistyksen kannatusjäsentä Scenen lähtötilanteen selvittämiseksi. Näiden tietojen pohjalta laadittiin toimeksiantajalle visuaalinen jäsenhankintaopas.
Oppaan kehitysehdotuksissa esitettiin Scenen tulevan jäsenhankinnan tavoitteet, kohderyhmäprofiilit sekä verkkosivujen ja sosiaalisen median kanavien sisältömarkkinoinnin merkitys Scenen nuoren kohderyhmän tavoittamisessa. Lisäksi yhdistystä kannustettiin etsimään esimerkiksi korkeakouluopiskelijoista vapaaehtoisia ja harjoittelijoita mukaan toteuttamaan toimintaa. Scenen jäsenhankintaa voisi jatkokehittää tulevaisuudessa esimerkiksi jäsenhankintakampanjan ja kattavampien jäsenetujen avulla. Opinnäytetyö ja opas osoittavat, että suunnitelmallisen sisältömarkkinoinnin merkitys kasvaa entisestään myös yhdistysten markkinoinnissa. The marketing thinking specific to companies has not traditionally been emphasized in the activities of associations and other nonprofit organizations. However, the usage and strong growth of digital media in recent years causes also new challenges for nonprofit organizations to do current marketing communications and for example reach members in a more effective way.
This thesis investigated how an association’s member acquisition can be enhanced by utilizing content marketing. The commissioner of the thesis, Scene Turku – European Film City, needed development proposals for its member acquisition from a new angle. The aim of the thesis was to compose a guide that advances the member acquisition of the commissioner association through suitable content marketing. The purpose of the guide was to give clear and concrete proposals for Scene to advance the association’s member acquisition in an easily feasible way.
The theoretical part of the thesis examined the characteristics of nonprofit organizations, the meaning of members in the association, and various marketing methods of member acquisition. A representative of the commissioner association and a member of the association were interviewed to examine Scene’s baseline. Based on this information, a visual member acquisition guide was composed for the commissioner.
The development proposals of the guide presented the goals of Scene’s future member
acquisition, target group profiles and the importance of content marketing on a website and social media channels in reaching Scene’s young target group. In addition, the association was encouraged to seek out volunteers and trainees from university students to carry out activities. Scene’s member acquisition could be further developed for example by creating a member acquisition campaign and more comprehensive membership benefits. The outcome of the thesis shows that the importance of planned content marketing is also growing in the marketing of associations.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten yhdistyksen jäsenhankintaa voi edistää erilaisia sisältömarkkinoinnin keinoja hyödyntämällä. Työn toimeksiantaja Elokuvakaupunki Turku ry eli Scene kaipasi kehitysehdotuksia ja uutta näkökulmaa jäsenhankintaansa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia opas, joka edesauttaa toimeksiantajayhdistyksen jäsenhankintaa yhdistykselle sopivilla sisältömarkkinoinnin keinoilla. Oppaan tarkoitus oli antaa Scenelle selkeitä ja konkreettisia jäsenhankintaa edistäviä toimenpide-ehdotuksia, joihin yhdistyksen oli helppo tarttua.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin nonprofit-organisaatioiden erityispiirteitä, jäsenten merkitystä yhdistyksessä sekä erilaisia jäsenhankinnan markkinointikeinoja. Työhön haastateltiin toimeksiantajayhdistyksen edustajaa ja yhdistyksen kannatusjäsentä Scenen lähtötilanteen selvittämiseksi. Näiden tietojen pohjalta laadittiin toimeksiantajalle visuaalinen jäsenhankintaopas.
Oppaan kehitysehdotuksissa esitettiin Scenen tulevan jäsenhankinnan tavoitteet, kohderyhmäprofiilit sekä verkkosivujen ja sosiaalisen median kanavien sisältömarkkinoinnin merkitys Scenen nuoren kohderyhmän tavoittamisessa. Lisäksi yhdistystä kannustettiin etsimään esimerkiksi korkeakouluopiskelijoista vapaaehtoisia ja harjoittelijoita mukaan toteuttamaan toimintaa. Scenen jäsenhankintaa voisi jatkokehittää tulevaisuudessa esimerkiksi jäsenhankintakampanjan ja kattavampien jäsenetujen avulla. Opinnäytetyö ja opas osoittavat, että suunnitelmallisen sisältömarkkinoinnin merkitys kasvaa entisestään myös yhdistysten markkinoinnissa.
This thesis investigated how an association’s member acquisition can be enhanced by utilizing content marketing. The commissioner of the thesis, Scene Turku – European Film City, needed development proposals for its member acquisition from a new angle. The aim of the thesis was to compose a guide that advances the member acquisition of the commissioner association through suitable content marketing. The purpose of the guide was to give clear and concrete proposals for Scene to advance the association’s member acquisition in an easily feasible way.
The theoretical part of the thesis examined the characteristics of nonprofit organizations, the meaning of members in the association, and various marketing methods of member acquisition. A representative of the commissioner association and a member of the association were interviewed to examine Scene’s baseline. Based on this information, a visual member acquisition guide was composed for the commissioner.
The development proposals of the guide presented the goals of Scene’s future member
acquisition, target group profiles and the importance of content marketing on a website and social media channels in reaching Scene’s young target group. In addition, the association was encouraged to seek out volunteers and trainees from university students to carry out activities. Scene’s member acquisition could be further developed for example by creating a member acquisition campaign and more comprehensive membership benefits. The outcome of the thesis shows that the importance of planned content marketing is also growing in the marketing of associations.