Varhaiskasvatuksen opettajana korona-ajan varhaiskasvatuksessa
Oksa, Vilma (2021)
Oksa, Vilma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060213651
Tiivistelmä
Maailmalaajuinen koronaviruspandemia aiheutti keväällä 2020 yhteiskunnassamme monia rajoituksia, jotta koronaviruksen leviämistä saataisiin hillittyä. Yhteiskunnan toiminnalle asetetut rajoitukset koskivat osaltaan myös varhaiskasvatusta. Asetettujen rajoituksien myötä varhaiskasvatukseen osallistuvien lasten määrä väheni, joka aiheutti varhaiskasvattajien työtapoihin muutoksia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada tuloksia siitä, miten koronapandemia on vaikuttanut varhaiskasvatuksen opettajien työhön keväällä 2020 sekä siitä mitä korona-ajan työskentelystä opittiin. Lisäksi tietoa kerättiin siitä, miten koronapandemia on vaikuttanut lapsiperheiden hyvinvointiin.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä varhaiskasvatuksen opettajaa kolmesta eri Vantaan varhaiskasvatuksen toimintayksiköstä. Haastatteluaineiston litteroinnin jälkeen, aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Opinnäytetyön tulokset jakautuivat kolmeen pääluokkaan, jotka ovat varhaiskasvatuksen opettajan työ poikkeusaikana, perheiden tukeminen sekä korona-ajasta opittua.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset ovat yhteydessä saman aiheen aiempien tutkimusten kanssa. Saatujen tuloksien mukaan koronapandemia on aiheuttanut muutoksia niin varhaiskasvatuksessa järjestettyyn toimintaa, varhaiskasvatuksen opettajien työhön kuin perheiden ja varhaiskasvatuksen välisiin yhteydenpidontapoihinkin. Koronapandemia on vaikuttanut tulosten mukaan myös perheiden hyvinvointiin, joka on ilmennyt esimerkiksi vanhempien väsymyksenä. Koronapandemian aiheuttamat vaikutukset lasten ja perheiden hyvinvointiin näkyvät vielä tulevaisuudessakin.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, koronavirus, lapsiperheiden hyvinvointi
Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä varhaiskasvatuksen opettajaa kolmesta eri Vantaan varhaiskasvatuksen toimintayksiköstä. Haastatteluaineiston litteroinnin jälkeen, aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Opinnäytetyön tulokset jakautuivat kolmeen pääluokkaan, jotka ovat varhaiskasvatuksen opettajan työ poikkeusaikana, perheiden tukeminen sekä korona-ajasta opittua.
Opinnäytetyöstä saadut tulokset ovat yhteydessä saman aiheen aiempien tutkimusten kanssa. Saatujen tuloksien mukaan koronapandemia on aiheuttanut muutoksia niin varhaiskasvatuksessa järjestettyyn toimintaa, varhaiskasvatuksen opettajien työhön kuin perheiden ja varhaiskasvatuksen välisiin yhteydenpidontapoihinkin. Koronapandemia on vaikuttanut tulosten mukaan myös perheiden hyvinvointiin, joka on ilmennyt esimerkiksi vanhempien väsymyksenä. Koronapandemian aiheuttamat vaikutukset lasten ja perheiden hyvinvointiin näkyvät vielä tulevaisuudessakin.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, koronavirus, lapsiperheiden hyvinvointi